Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSæther, Marit Sørsveen
dc.date.accessioned2023-07-18T16:11:01Z
dc.date.available2023-07-18T16:11:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:37504658
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079812
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEvnen til kritisk tenking er en sentral kompetanse som det vil bli stadig mer behov for i samfunnet og arbeidsliv i framtida. Derfor er det viktig at elever utvikler ferdigheter for kritisk tenking i skolen. Dette vises også ved at kritisk tenking har fått en mer sentral plass i de nye læreplanene i grunnskolen, og i fagplanen for naturfag. Målet med denne studien er å se på hvordan lærebokoppgaver for de yngste elevene kan legge til rette for å øve og utvikle ferdigheter til kritisk tenking innen naturfaget i grunnskolen. Forskningsspørsmålet som ble utviklet er: «Hvordan legger oppgavene i lærebøker i naturfag for 1.-4. trinn, til rette for å øve elevers kompetanser for kritisk tenking?» For å finne svar på forskningsspørsmålet, ble det utført en kvalitativ innholdsanalyse av alle oppgavene i fire lærebøker i naturfag fra første til fjerde trinn. Naturfagsbøkene er en del av læreverket Refleks fra Gyldendal, utgitt etter LK20. Analysen omfattet til sammen 482 lærebokoppgaver. Oppgavene ble kategorisert ut ifra et rammeverk basert på kjernekompetanser som inngår i definisjonen av kritisk tenking, nemlig å analysere, evaluere, beslutte, tolke, forklare og selvregulering. Funnene fra analysen viser at oppgavene i ulik grad legger til rette for de forskjellige kjernekompetansene for kritisk tenking. Analysen avdekket at det var flest oppgaver som la til rette for å øve kompetansene forklare og analysere, noe som impliserer at det er disse sidene av kritisk tenking elevene vil kunne ha best forutsetninger for å mestre. Funnene fra analysen avdekket også at oppgaver som la til rette for kompetansene evaluere og beslutte, som også regnes som viktige kompetanser for kritisk tenking, var underrepresentert. Funnene fra denne studien viser at oppgavene i lærebøkene i naturfag for første til fjerde trinn ikke makter å legge til rette for alle kjernekompetansene for kritisk tenking i like stor grad, slik at det er et potensiale for å forbedre både innhold og antall lærebokoppgaver av visse typer. Likevel viser analysen at innhold av åpne oppgaver, variasjon i oppgavetyper, og en viss progresjon i oppgavene når det gjelder de ulike kjernekompetansene innen kritisk tenking fra første til fjerde trinn. Det gjør at en aktiv bruk av oppgavene i naturfagsbøkene vil bidra til en god start for å øve kritisk tenking hos de yngste elevene.
dc.description.abstractThe ability to think critically is a central competence, that will be increasingly needed in society and working life in the future. It is therefore important that students develop critical thinking skills in school. This is also shown by the fact that critical thinking has been given a more central place in the new Norwegian primary school curricula (LK20), and in the science curriculum. The aim of this study is to look at how textbook tasks for the youngest pupils can facilitate practicing, and developing critical thinking skills, within the science subject in primary school. The research question that was developed is: "How can the tasks in first to fourth grade science textbooks, facilitate and practicing young students' skills for critical thinking?” In order to find answers to the research question, a qualitative content analysis was carried out of all the tasks in four science textbooks from first to fourth grade. The science books are part of the learning work Refleks from Gyldendal, published after LK20. The analysis comprised a total of 482 textbook assignments. The tasks were categorized based on a framework developed from six core competences, that are included in the definition of critical thinking. This include to analyse, evaluate, decide, interpret, explain and self-regulate. The findings from the analysis show that the tasks facilitate the various core competencies for critical thinking to varying degrees. The analysis revealed that most tasks made it possible to practice the skills of explaining and analyzing, which implies that it is these aspects of critical thinking that the students will be best able to master. The findings from the analysis also revealed that tasks that facilitate the skills to evaluate and decide, which are also considered important skills for critical thinking, were underrepresented. The findings from this study show that the tasks in the science textbooks for first to fourth grade are not able to facilitate all the core competences for critical thinking to the same extent. This implies that there is a potential to improve both the content and the number of textbook tasks of certain types. Nevertheless, the analysis shows a variation in task types, and a certain progression in the tasks in terms of the various core competencies within critical thinking from the first to the fourth stage. This means that an active use of the tasks in the science books, will contribute to a good start for practicing critical thinking in the youngest pupils.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleKritisk tenking i lærebokoppgaver i naturfag for 1.-4. trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel