• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetets publikasjoner / INN University - Publications
  • Innlandet Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 2535-4140)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetets publikasjoner / INN University - Publications
  • Innlandet Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 2535-4140)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sammenveving : Barnevernspedagogutdanningen som arena for utvikling av profesjonell identitet og kompetanse

Grimsgaard, Cathrine; Jordet, Hege
Research report
Thumbnail
Åpne
opprapp01_24_online.pdf (823.5Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3113229
Utgivelsesdato
2024
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Innlandet Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 2535-4140) [41]
Sammendrag
Vårt såkornsprosjekt har handlet om organisering av læringsprosesser i profesjonsutdanningen av kommende barnevernspedagoger. Som lærere på denne utdanningen er vi opptatt av hvordan studentene kan utvikle profesjonell identitet og kompetanse som gjør dem i stand til å gå inn i et av velferdssamfunnets mest komplekse arbeidsfelt; sosialfaglig arbeid med barn, unge og familier i særlig sårbare og utsatte livssituasjoner.

Problemstillingen for prosjektarbeidet er formulert slik:

Hvordan kan vi, som lærere på barnevernspedagogutdanningen på Lillehammer, organisere undervisningen slik at den gir studentene muligheter for å bygge relevant kompetanse og identitet som barnevernspedagoger?

I prosjektet har lærergruppa, som et lærende faglig fellesskap, arbeidet med å tydeliggjøre det pedagogiske grunnsynet vårt gjennom erfaringsdeling og kritisk drøfting. Vi er opptatt av at et aktivt forhold til egen læringsprosess, både under og etter utdanningen, er en forutsetning for profesjonskvalifiseringen. Et sentralt fokus har derfor vært hvordan vi kan organisere undervisningen på måter som bidrar til studentaktiv læring, og at studentene «lærer å lære».

I denne rapporten løfter vi fram noen undervisningsopplegg som har vært gjenstand for oppmerksomhet under prosjektarbeidet. Hvert opplegg blir presentert med bakgrunnen og gjennomføringen - og med en faglig og pedagogisk forankring.
Utgiver
Høgskolen i Innlandet
Serie
Oppdragsrapport;1/2024
Opphavsrett
© Forfatteren/Høgskolen i Innlandet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit