Er samarbeid og tolkning av Integreringsloven nøkkelen til en god integreringsprosess?
Abstract
Karriereveiledning etter §11 Integreringsloven (2021) ble innført i 2021 og skilte seg ut dadenne gav plikt til karriereveiledning for en gruppe mennesker. Innføringen av loven har skaptinteresse og diskusjoner i fagfeltet om hvem karriereveilederne jobber for.
For å få innblikk i hvordan veiledningen etter denne loven blir gjennomført, er det i denneoppgaven gjort kvalitative intervjuer med fem karriereveiledere. Videre er deres erfaringertolket i en tematisk analyse. Resultatene viser at karriereveilederne erfarer at veiledningensinnhold blir påvirket av loven, men også tolkninger av loven. Dette gjør at veiledningene blirpreget av en teknokratisk diskurs, hvor økonomisk vekst er prioritert. Dette gjør det naturlig åstille spørsmål som: Jobber karriereveilederen for samfunnet eller individet?
Selv om karriereveilederne har god erfaring som karriereveiledere, erfarer de at denneveiledningen krever kompetanse utover veiledningskompetanse, blant annet på grunn av en nymålgruppe. Denne målgruppen krever andre verktøy på grunn av flyktningens bakgrunn,språk og erfaringer. Karriereveilederne erfarer at det i veiledningen ikke er lett å gjøreflyktningen klar for å gjøre informerte valg om utdanning og arbeid på grunn av tidspunktetog tidsrommet for veiledningen. Bedre samarbeid mellom aktørene som jobber medflyktningen, hvor man blant annet diskuterer målet med karriereveiledningen og hvilkehandlingsrom som finnes, kan bedre tilpasningen av introduksjonsprogrammet til den enkelteflyktning. Samarbeidet kan sikre at karriereveiledningen blir en del av en prosess ved å setteveiledningen i sammenheng med Livsmestring i et nytt land. Å sette de ulike elementene iintegreringsprosessen i sammenheng vil også øke mulighetene for å nå målsettingen iIntegreringsloven (2021). Career guidance following Integreringsloven (2021) §11 gained attention due to the obligationfor career guidance for a specific group of individuals. The enactment of the law hasstimulated interest and discussion within the professional field.
To gain insight in how the career guidance under this law is implemented, five qualitativeinterviews were conducted with career counselors. Their experiences were interpreted throughthematic analysis. The results indicate that the content of the guidance is influenced not onlyby the law but also by interpretations of the law. This results in the characterization of careerguidance by a technocratic discourse, where economic growth is the primary goal. This raisesthe question of whether career counselors are working for the benefit of society or theindividual.
Despite having experience as counselors, career counselors find that this particular type ofcareer guidance demands competencies beyond traditional guidance skills due to the uniquecharacteristics of the new target group. This target group requires specific tools consideringtheir background, language, and experiences. Career counselors face challenges in preparingrefugees to make informed choices about education and employment within the limitedtimeframe of the career guidance.
Enhanced collaboration among stakeholders working with refugees, where collectively definethe objectives of career guidance and identify available leeway, can enhance the adaptation ofthe introduction program for refugees. This collaboration ensures that career guidancebecomes an integral part of a comprehensive process when considered in connection withother elements in the introduction program. Placing various elements of the integrationprocess into context will increase the likelihood of achieving the goals outlined inIntegreringsloven (2021).