Inkluderende praksiser i et flerspråklig matematikklasserom
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135082Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
SammendragTemaet i denne masteroppgaven er inkluderende matematikkundervisning i et flerspråklige klasserom. Oppgaven utforsker hvordan to matematikklærere legger til rette for inkluderende matematikkundervisning i et flerspråklige klasserom. Den beskriver også lærernes oppfatninger rundt begrepet flerspråklighet, og matematikkundervisning. Problemstillingen undersøker dette fra et lærerperspektiv og formuleres som følger: Hvilke praksiser benytter lærere for å inkludere flerspråklige elever, og hvordan reflekterer de over disse praksisene, og de utfordringene de møter i inkluderende matematikkundervisning i et flerspråklig klasserom?
For å avgrense problemstillingen brukte jeg følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilke oppfatninger har lærere om flerspråklige elever, og matematikkundervisning? 2. Hvilke praksiser benytter lærere for å inkludere flerspråklige elever i matematikkundervisning, og hvilke utfordringer knytter de til inkluderende matematikkundervisning?
En kvalitativ tilnærming ble benyttet med observasjoner og semi-strukturerte intervjuer som datainnsamlingsmetoder for å besvare disse spørsmålene. Datainnsamlingen fant sted i 4. og 5. trinn i et ordinært matematikklasserom på en skole, hvor temaet for undervisningen var divisjon. Primærdataene ble samlet inn ved å observere undervisningen. For å styrke validiteten av dataene gjennomførte jeg også intervjuer med lærerne etter observasjonene. Feltnotater ble tatt under observasjonene, og lydopptak av intervjuene ble gjort. Deretter ble dataene transkribert og kodet, og deres tolkning ble utført i tråd med de teoretiske rammeverkene ved å identifisere mønstre og andre funn.
Hovedfunnene fra studien viser at lærerne har en ressursorientert og positiv tilnærming i møte med flerspråklige elever. De søker etter muligheter for å engasjere flerspråklige elever og benytter ulike inkluderende praksiser i undervisningen. Lærerne verdsetter de flerspråklige elevers matematiske og språklige kompetanser og ser på dem som en ressurs i etableringen av inkluderende matematikkundervisning, der språk og matematiske ferdigheter anses som berikende faktorer. Funnene antyder hvordan lærerne bruker helklasse-diskusjoner, gruppearbeid, varierte oppgaver, fremgangsmåter og transspråking for å inkludere flerspråklige elever i ordinær matematikkundervisning. Dataene antyder også at lærerne ser på de flerspråklige elevenes språklige og matematiske kompetanser som en viktig faktor for å legge til rette for inkluderende matematikkundervisning. Under intervjuene uttrykte lærerne også at skolen og lærerne mangler formell kompetanse på dette feltet. AbstractThe aim of this study is to examine inclusive mathematics education in a multilingual classroom. The thesis explores how two mathematics teachers facilitate inclusive mathematics education in a multilingual classroom. It also describes the teachers' perceptions of the concept of multilingualism and mathematics education.
The research problem investigates this from a teacher perspective and is formulated as follows: What practices do teachers use to include multilingual students, and how do they reflect on these practices and the challenges they encounter in teaching in a multilingual classroom?
To limit the research problem, the following research questions were used: 1. What perceptions do teachers have about multilingual students and mathematics education? 2. What practices do teachers use to in a multilingual mathematics classroom, and what challenges are associated with inclusive mathematics education?
A qualitative approach was utilized with observations and semi-structured interviews as the data collection methods to answer these questions. Data collection took place in a 4th and 5th-grade ordinary mathematics classroom, where the theme of the instruction was division. Primary data was collected by observing the teaching. To enhance the validity of the data, interviews with the teachers were conducted after the observations. Field notes were taken during the observations, and the interviews were recorded. Subsequently, the data was transcribed and coded, and interpreted it based on the theoretical framework by identifying patterns and other findings.
This study found that the teachers have a resource-oriented and positive approach when working with multilingual students. They look for opportunities to engage multilingual students and utilize various inclusive practices in their teaching. The teachers value the mathematical and linguistic competencies of multilingual students and see them as a resource in establishing inclusive mathematics education, where language and mathematical skills are considered enriching factors. The findings suggest how teachers use whole-class discussions, group work, varied tasks, approaches, and translanguaging to include multilingual students in regular mathematics education. The data also suggest that the teachers consider the linguistic and mathematical competencies of multilingual students important in facilitating inclusive mathematics education. During the interviews, the teachers also expressed that the school and teachers lack formal competence in this field.