Skolevegringsproblematikk Elevenes/deltakernes egne opplevelser med skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135963Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammendrag
Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring omhandler skolevegringsproblematikk. Kompleksiteten rundt dette tema gjør det vanskelig å beskrive utfordringene enkelt og kortfattet, jeg måtte derfor velge et perspektiv. I oppgaven ser jeg nærmere på elevenes egne sosiale erfaringer med skolen, for på den måten gi en stemme til elevene selv. Det kan være utfordrende å skille mellom elevenes sosiale og faglige utfordringer, jeg vil likevel se nærmere på elevenes sosiale aspekter ved skolevegringsproblematikken og støtte meg på Havik (2023, s. 18) som hevder at elever som vegrer seg for å gå på skolen, sjelden har lærevansker.
For å få innsikt i enkeltelevers subjektive opplevelser om hvorfor de ikke møter på skolen, har jeg valgt problemstilling:
Hvordan er dine sosiale erfaringer med skolen?
Følgende forskningsspørsmål benyttes:
1. Hvordan opplever du at skolen har håndtert dine sosiale utfordringer knyttet til skolefravær (hvordan har skolen lagt til rette)?2. Hvordan mener du skolen kan legge til rette (sosialt) for å forhindre fravær?3. Hvordan mener du at skolen har påvirket din psykiske helse?
For å besvare problemstillingen brukes en kvalitativ tilnærming og intervju som metode. Fem deltagere som alle er elever ved videregående skole, ble intervjuet. De har alle utfordringer med å møte på skolen, det er deres egne erfaringer knyttet til disse utfordringene deltakerne svarer på spørsmål om, og deler.
I analysen oppdaget eller tolket jeg at flere av deltakerne i intervjuene hadde uttalelser som kunne relateres til generelle utfordringer knyttet opp mot vansker eller vegring. Dette medførte at jeg utvidet oppgaven med et ekstra forskningsspørsmål. Det nye forskningsspørsmålet ble:
4. Er deltagerens utfordringer vegring for skolen?
Etter at data var innsamlet og analyse arbeidet pågikk, ble det delt inn i følgende kategorier:
• Når og hvordan begynte utfordringene?• Opplevelser knyttet til skolens håndtering av utfordringene • Deltakernes forslag til tilrettelegging i skolen • Personlige endringer • Skolens påvirkning på psykisk helse • Skolevegring?
Under disse ulike kategoriene presenteres sitater fra deltakerne, dette for å illustrere funnene og bringe deres stemme inn i oppgaven. Det er uttalelsene fra deltakerne som gir grunnlag for tolkningene. Funnene fra analysen blir sett opp mot teorien og forskningen som blir presentert i oppgaven. De fire forskningsspørsmålene blir drøftet hver for seg, i tillegg blir hvert spørsmål avsluttet med en kort oppsummering hvor tolkninger og funn kommer frem.
Resultatet av masteroppgaven viser at deltakernes sosiale erfaringer med skolen varierer. Det kommer ikke frem et sammenfattende svar, for hvordan de opplevde utfordringer i møte med skolen.
Deltakerne var relativt fornøyde med nåværende skole sin håndtering av deres vegringsproblematikk. Det kan synes som om de opplevde anerkjennelse i møte med videregående skole. Anerkjennelse bli av Honneths avgjørende for «det gode liv» (2008, sitert i Jordet 2021).
Vegringsproblematikk er knyttet til psykisk uhelse, deltakerne i intervjuene bekreftet dette.
Deltakernes egne løsningsforslag som ble gitt i intervjuerne var ikke sammenfattende, de kom alle med ulike forslag. Summary
This master's thesis in adapted education deals with school refusal problems. The complexity around this topic makes it difficult to describe the challenges simply and concisely, so I had to choose a perspective. In the thesis, I take a closer look at the students' own social experiences with the school in order to give the students their own voice. It can be challenging to distinguish between students' social and academic challenges, but I will nevertheless examine the social aspects of school refusal among students and rely on Havik (2023, p.18) who claims that students who refuse to go to school rarely have learning difficulties.
To gain insight into individual students' subjective experiences regarding why they are not attending school, I have chosen the following research question:
"How are your social experiences with school?"
The following research questions are utilized:1. How do you perceive that the school has handled your social challenges related to school absenteeism (how has the school accommodated)?2. How do you think the school can accommodate (socially) to prevent absenteeism?3. How do you think the school has affected your mental health?
To answer the research question, a qualitative approach and interviews were used as the method. Five participants, all high school students, were interviewed. They all have challenges attending school, and it was their own experiences related to these challenges that the participants answered questions about and shared.In the analysis, I discovered or interpreted that several of the participants in the interviews had statements that could be related to general challenges associated with difficulties or refusal. This led me to expand the study with an additional research question. The new research question became:
4. Is the participant's challenge school refusal?
After the data was collected, and analysis work was underway, it was divided into the following categories:
• When and how did the challenges begin? • Experiences related to how the school has handled the challenges • Participants' suggestions for accommodations in school • Personal changes • School's effect on mental health • School refusal?
Under these different categories, quotes from the participants are presented to illustrate the findings and bring their voice into the thesis. It is the participants' statements that form the basis for the interpretations. The findings from the analysis are compared to the theory and research presented in the thesis. The four research questions are discussed separately, and each question is concluded with a brief summary of the interpretations and findings.
The result of the master's thesis shows that the participants' social experiences with school vary. There is no overall answer as to how they experienced challenges in meeting with the school.
The participants were relatively satisfied with their current school's handling of their refusal problems. It appears that they felt recognition in meeting with high school. Recognition is essential for "the good life," according to Honneth (2008, cited in Jordet, 2021).
Refusal problems are linked to mental health, which the participants in the interviews confirmed.
The participants' own proposed solutions given in the interviews were not conclusive; they all came up with different suggestions.