Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHolter, Henriette Øigård
dc.date.accessioned2024-06-27T16:10:30Z
dc.date.available2024-06-27T16:10:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51942915
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136304
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTittelen i denne entreprenørielle masteroppgaven er: «Tallspill og samarbeid»-kroppslig læring i tidlig tallforståelse. Formålet med prosjektet er å utvikle et tallspill hvor elever får øve på tre telleprinsipper gjennom kroppslig læring og samarbeid. Problemstillingen for prosjektet er dermed: Hvordan kan man utvikle et tallspill i tidlig tallforståelse for 1. trinn hvor kroppslig læring og samarbeid integreres? Det er tre designprinsipper som er gjennomgående og bærende for utviklingen av det didaktiske produktet: tidlig tallforståelse, kroppslig læring og samarbeid. Designprinsippene er begrunnet i teori og tidligere forskning. Det første designprinsippet tidlig tallforståelse, er spesielt begrunnet i tre telleprinsipper: én-til-én-, stabil ordning- og kardinaltallprinsippet. Kroppslig læring er presentert med modellen for taksonomi, samt forskjellige syn på begrepet kroppslig læring. I dette prosjektet er det vektlagt hvordan lærer kan tilrettelegge samarbeid mellom elever. Pedagogisk designforskning er brukt for å designe det didaktiske produktet gjennom to sykluser. For å samle inn datamateriale til analysene er det brukt observasjon og semistrukturerte intervjuer av lærere. Dataene fra observasjon og intervjuene ble transkribert og analysert. Funnene fra analysen er diskutert i lys av det teoretiske grunnlaget gjennom to sykluser, som har resultert i det ferdige produktet.  
dc.description.abstractThe title of this entrepreneurial master’s thesis is: “Number game and collaboration”-embodied learning in early numeracy. The purpose of this project is to develop a number game where the pupils can practice three counting principles through embodied learning and collaboration. The projects research question is: How can a number game in early numeracy for first graders be developed, integrating embodied learning and collaboration? Three design principles are fundamental to the development of the didactic product: early numeracy, embodied learning, and collaboration. These design principles are grounded in theory and previous research. The first principle, early numeracy, is particularly grounded in three counting principles: the one-one principle, the stable-order principle, and the cardinal principle. Embodied learning is presented with the model of taxonomy and different perspectives of the concept. In this project, the emphasis is on how teachers can facilitate collaborations between the pupils. Pedagogical design research has been used to design the didactic product through two cycles. To collect data material for the analyses, observations and semi-structural interviews of teachers were used. The data material from the observations and interviews were transcribed and analyzed. The findings from the analysis are discussed in light of theoretical framework through two cycles, resulting in the final product.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title"Tallspill og samarbeid"-Kroppslig læring i tidlig tallforståelse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel