Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorOmmelstad, Marie
dc.date.accessioned2024-06-28T16:10:32Z
dc.date.available2024-06-28T16:10:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:30827273
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136658
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget på 7. trinn. Problemstillingen som ble utformet var: «Hva sier elevene om hvordan de liker å jobbe med skjønnlitterære bøker?». Målet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva elevene verdsetter når de arbeider med skjønnlitteratur, hva som skal til for at elever blir nysgjerrige lesere og hva de mener er engasjerende litteraturundervisning. Oppgaven forankres i den andre lese- og skriveopplæringa, lesemotivasjon, litteraturdidaktikk, resepsjonsestetikk, drama som arbeidsmåte og læringspotensiale, og dramaturgi. Studien er en kvalitativ studie som har tatt utgangspunkt i en utforskende undersøkelse hvor det er prøvd ut et undervisningsopplegg med tjueåtte elever. Undervisningsopplegget baserer seg på høytlesning av den skjønnlitterære boka Lappjævel! av forfatter Kathrine Nedrejord. Høytlesningen var kombinert med elevaktiviteter med dramaturgiske virkemidler. Etter gjennomført undervisningsopplegg ble det gjort et utvalg og gjennomført fire semistrukturerte intervjuer som omhandlet hvordan elevene opplevde undervisningen. Empirien fra elevene danner grunnlaget for diskusjonen i lys av teori. Funnene i denne studien viser at kombinasjon av litteraturundervisning og et dramaturgisk undervisningsopplegg fungerer godt sammen. Dette er en måte informantene liker å arbeide med skjønnlitteratur på, som bidrar til økt nysgjerrighet og motivasjon for lesing. Elevene forteller at de liker å bli lest høyt for. Dramaturgiske virkemidler bidrar til at elevene får brukt fantasien sin i svært stor grad og at de får beveget seg mer enn de er vant til. Å bevege seg og å bruke fantasien sin er noe de beskriver som «gøy» og at de har det gøy samtidig som de føler at de lærer noe. Elevene uttrykker også at de tror at de lærer mer dersom de får være med å bestemme hvordan de kan ha undervisningen sin.
dc.description.abstractThis master’s thesis examines work with fiction in the Norwegian subject at the 7th grade. The research question for this thesis is: «What do the pupils say about how they like to work with fiction?». The purpose of this study is to gain insight in what pupils value while working with fiction, what it takes for pupils to become curious readers and what they think is engaging literature teaching. The assignment is anchored in reading and writing skills in the upper primary school, reading motivation, literature didactics, reader-response theory, learning through drama, drama-based education and dramaturgy. The study has a qualitative approach, with an exploring examination where a teaching plan has been tried out with twenty-eight pupils. The teaching plan is based on reading the fiction book Lappjævel! by Kathrine Nedrejord aloud. The reading aloud was combined with drama activities. After completing the teaching plan, a selection was made, and four semi-structured interviews were conducted that dealt with how the pupils experienced the teaching. The empirical data from the pupils forms the discussion in light of theory. The results of this study show that a combination of literature teaching and a dramaturgical teaching programme works well together. This is one way that the informants enjoy working with fiction, which contributes to increased curiosity and motivation for reading. The pupils say that they like to be read aloud to. Dramaturgical devices help the pupils to use their imagination and to move more than they are used to. Moving and using their imagination is something they describe as «fun» and that they have fun while feeling that they are learning something. The pupils also express that they believe they learn more if they are allowed to participate in deciding on how they are going to learn.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title«Kan vi gjøre mere sånn?» - En studie av hva elever på 7. trinn sier de verdsetter når de arbeider med skjønnlitteratur
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel