Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMarita Rindarøy
dc.date.accessioned2024-07-05T16:10:29Z
dc.date.available2024-07-05T16:10:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51605522
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138608
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er bruk av skjønnlitteratur i norskundervisningen. Oppgaven ser nærmere på hvordan tre lærere fra småtrinnet velger og leser skjønnlitteratur og hvordan de benytter bøkenes potensial i undervisningen. Nå som læreplanene åpner opp for at hver enkelt lærer i større grad kan velge hvilken litteratur en ønsker å benytte i norskundervisningen, og at skjønnlitteraturens posisjon har endret seg i skolen de senere årene, var dette et spennende tema å se nærmere på. Jeg har valgt å se på hva læreplanen sier om skjønnlitteratur, hvordan norskfaget har endret seg de senere årene og ulike teorier rundt skjønnlitteratur. Jeg formulerte følgende problemstilling: “På hvilket grunnlag velges og leses skjønnlitteratur i norskundervisningen av tre lærere fra småtrinnet og hvordan benytter de bøkenes potensial i undervisningen?” For å finne svar på problemstillingen min, valgte jeg å gjennomføre tre individuelle semi-strukturerte intervju. Jeg bestemte meg for å intervjue tre norsklærere, som alle underviser på småtrinnet. Funnene viser at samtlige lærerinformanter benytter seg av skjønnlitteratur i undervisningen, selv om det viser seg at de benytter det i ulik grad. De viser til stort sett gjennomtenkte og bevisste valg rundt bruk av skjønnlitteratur i norskundervisningen og jeg vil si at bøkenes potensial blir benyttet i stor grad. Lærerinformantene benytter blant annet lesekvart, høytlesing, litterære samtaler, temasamtaler, jevnlige biblioteksbesøk, stort utvalg av tilgjengelige bøker i klasserommet og egenvalgte bøker som litteraturdidaktiske valg i norskundervisningen. Disse resultatene diskuteres i lys av relevant teori.
dc.description.abstractThe topic of this thesis is the use of fiction in Norwegian teaching. The assignment takes a closer look at how three teachers from lower secondary school choose and read fiction and how they use the books' potential in their teaching. Now that the curricula allow each teacher to choose which literature to use in Norwegian teaching, and that the position of fiction in schools has changed in recent years, this was an exciting topic to look into. I have taken a closer look at what the curriculum says about fiction, how the subject of Norwegian has changed in recent years and different theories around fiction. I formulated the following research question: "On what basis is fiction chosen and read in Norwegian language teaching by three teachers from lower secondary schools, and how do they use the books' potential in their teaching?" To find answers to my research question, I chose to conduct three individual semi-structured interviews. I decided to interview three Norwegian teachers, all of whom teach in lower secondary schools. The findings show that all teacher informants use fiction in their teaching, even though it turns out that they use it to varying degrees. There are generally thoughtful and conscious choices about the use of fiction in Norwegian teaching, and I would say that the potential of books is used to a great extent. The teacher informants use reading quarters, reading aloud, literary conversations, topic discussions, regular library visits, a large selection of available books in the classroom and self-selected books as literature didactic choices in Norwegian teaching. These results are discussed in light of relevant theory.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBruk av skjønnlitteratur i norskfaget.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record