Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRogstad, Ane
dc.date.accessioned2024-07-06T16:10:37Z
dc.date.available2024-07-06T16:10:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51590002
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138988
dc.description.abstractMasteroppgaven presenterer utviklingen av aktiviteten «Flere – Færre» gjennom pedagogisk design forsking. Aktiviteten er utviklet på bakgrunn av læreplanen 2020, og den er rettet mot 1.trinn i begynneropplæringen i matematikk. Formålet med aktiviteten er å fremme bruk av kroppslig læring, samarbeid og multimodalitet i utforskingen av begrepene flere og færre. Problemstillingen til masteroppgaven er: Hvordan kan man utvikle et design som integrerer kroppslig læring, samarbeid og multimodalitet for å fremme 1. klasseelevers erfaringer med symbolske og ikke-symbolske representasjoner av tall? Aktiviteten ble testet på to ulike 1.trinn, gjennom tre sykluser. Den overordnede metoden er pedagogisk designforskning, og datainnsamlingen er gjennomført med videofilming, observasjon og intervju av lærer. Gjennom denne forskningen ble det utviklet en lokal undervisningsteori basert på analyse av sykluser med design, utprøving, analyse og refleksjon. Designprinsippene for aktiviteten fokuserte på kroppslig læring, samarbeid og multimodalitet, og disse prinsippene guidet utviklingen av designet. Masteroppgaven bidrar til forståelse av hvordan man kan utforme en læringsaktivitet, og har resultert i designet av læringsaktiviteten «Flere – Færre». Designet gir lærer en aktivitet som kan bruke i matematikkundervisning på 1.trinn, hvor elevene arbeider i læringspar, og gjennom kroppslig handling, samarbeid og bruk av ulike modaliteter skal de få erfaringer med begrepene flere og færre. Gjennom å kombinere disse elementene gir aktiviteten elevene rom for medbestemmelse, kreativitet og utforsking. Ved å gi læringsparene autonomi til å velge mengder og representasjonsformer, oppmuntrer aktiviteten til deltakelse og dypere forståelse.
dc.description.abstractThe master's thesis presents the development of the activity "More – less" through pedagogical design research. The activity is developed based on the 2020 curriculum and is aimed at first-grade students in the early stages of mathematics education. The purpose of the activity is to promote the use of embodied learning, collaboration, and multimodality when exploring the concept “More – less”. The research question of the master's thesis is: How can one develop a design that integrates embodied learning, collaboration, and multimodality to enhance first-grade students' experiences with symbolic and non-symbolic representations of numbers? The activity was tested at two different first-grade levels, through three cycles. The overall method is pedagogical design research, and data collection was conducted through video recording, observation, and a teacher interview. Through this research, a local teaching theory was developed based on the analysis of cycles of design, testing, analysis, and reflection. The design principles of the activity focused on embodied learning, collaboration, and multimodality, guiding the development of the design. The master's thesis contributes to understanding how to design a learning activity and has resulted in the design of the learning activity "More – less". The design provides teachers with an activity to use in mathematics education at the first grade, where students work in learning pairs, and through embodied action, collaboration, and the use of various modalities, they gain experiences with the concepts of more and less. By combining these elements, the activity provides students with opportunities for autonomy, creativity, and exploration. By giving learning pairs autonomy to choose quantities and forms of representation, the activity encourages participation and deeper understanding.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleUtforsking av «Flere – Færre». Et designprosjekt for kroppslig læring, samarbeid og multimodalitet i matematikkundervisning på 1. trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel