Karriere, karriereveiledning og arbeidslivsrelevans i høyere utdanning- Hvordan forstås begrepene i UH-sektoren og hva er sammenhengen mellom dem?
Description
Full text not available
Abstract
Masteravhandlingens mål har vært å få mer innsikt i hvordan UH-sektoren ser på karriereveiledning i høyere utdanning, ved å utforske sammenhenger mellom karriere, karriereveiledning og det å arbeide med arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Forskningsmetodikken omfatter intervjuer med vitenskapelig ansatte ved disiplinfagutdanninger ved universiteter i Norge. Funnene gir innsikt i deres forståelse av de nevnte begrepene og avdekker hvordan de ser sammenhenger mellom disse.En av de primære funnene presentert i denne avhandlingen er at en bred forståelse av arbeidslivsrelevans i høyere utdanning har mange likhetstrekk med en bred forståelse av karriereveiledning. I en bred tolkning av karriere og karriereveiledning, er utviklingen av karrierekompetanse gjennom karrierelæringsaktiviteter, hvor danning og medborgerskap er sentrale elementer, innrammet. Avhandlingen kaster også lys over hva karriereveiledning kan bidra med i arbeidet med å øke arbeidslivsrelevansen i høyere utdanning.Et annet sentralt funn, beskrevet i kappen, er at informantene opplever karriereveiledning som en viktig støtte for studenter i deres valg og overganger. Avhandlingen undersøker også de diskursive sammenhengene informantene forstår karriere og karriereveiledning innenfor, for å gi innsikt i hvordan karriereveiledning i høyere utdanning forstås. Disse funnene blir presentert og diskutert gjennom perspektivene til 'social justice' i karriereveiledning (Hooley et al., 2018; 2019; 2021), karriereveiledningsdiskurser fra Sultana (2018) og Kosellecks begrepsteorier (Koselleck & White, 2002; Koselleck, 2004; 2007).Karriere er et kjernebegrep i karriereveiledningsfaget og har i en norsk kontekst vist seg å være utfordrende å knytte til det "norske" (Bakke, 2021). Diskusjonene rundt karriere er preget av at det konnoterer forskjellig i samfunnet, noe som gjør det utfordrende å samle seg rundt felles forståelser om karriere. Denne avhandlingen utforsker potensialet for hvordan man kan arbeide med karrierebegrepet for å gjøre det mer allment kjent, og assosiert med ideen om at det gjelder alle mennesker, og alle studenter. The intention of this master’s dissertation was to enhance my understanding of the perspective of the Higher Education (HE) sector on career counselling within its area. The study is exploring the connections among career, career guidance, and the incorporation of work-life relevance/employability within higher education. The methodology employed to get deeper knowledge on the subject involved conducting interviews with academics in discipline-specific university programs. The study aimed to get insight of their understanding of career, career guidance, and work-life relevance (employability) within higher education. The study also explored the associations the participants saw between these concepts.A principal discovery, as articulated in the article, is that an extensive interpretation of work-life relevance (employability) within higher education shares numerous similarities with a comprehensive understanding of career counselling. A broad interpretation of career and career counselling encapsulates the advancement of career competence via career learning activities, where personal development and citizenship play a key role. Consequently, the article elaborates on how career guidance can potentially enrich the efforts directed towards enhancing occupational relevance within higher education, based on this premise.Another significant revelation delineated in the dissertation is the participants' belief that career guidance can provide substantial support to students during decision-making and transitional phases. The study examines the discursive connections the participants draw between career and career guidance, to obtain a deeper understanding of the perception of career guidance within the context of higher education. The findings are presented and deliberated upon in the dissertation, employing the perspectives of social justice in career guidance (Hooley et al., 2018; 2019; 2021), the discourse of career guidance as per Sultana (2018), and Koselleck's theoretical concepts (Koselleck & White, 2002; Koselleck, 2004; 2007).Career, the essential concept within the field of career guidance, has proven to be challenging to connect with the Norwegian context (Bakke, 2021). The discourse surrounding career is marked by its diverse connotations across society, making it difficult to reach a consensus on a common interpretation of career. This dissertation explores the potential strategies to broaden the understanding and applicability of the concept of career, making it universally recognizable, and establishing its relevance to all individuals and students.