Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBlyverket, Kaja
dc.date.accessioned2024-07-09T16:11:01Z
dc.date.available2024-07-09T16:11:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:229917751:129005911
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139465
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke veiledningsfaglig kompetanse, kommunikasjon og relasjonsbygging. Jeg vil se nærmere på hvordan karriereveiledere kan strukturere sine samtaler med studenter for å best mulig hjelpe de med å finne den studieretningen og det studiestedet i utlandet som er riktig for dem. I denne masteroppgaven belyser jeg problemstillingen om hvordan karriereveiledere kan strukturere sine samtaler for å hjelpe studenter med å finne og oppnå et godt studieopphold i utlandet. For å forske på dette har jeg valgt kvalitativ analyse med dybdeintervju som forskningsmetode. I den forbindelse har jeg intervjuet tre karriereveiledere i Kilroy som har spesialisert seg på veiledning for studenter i landet. Ut ifra dybdeintervjuene fant jeg at jeg ville benytte begreper om kommunikasjon, kontakt og kontrakt for å forstå karriereveiledningskompetansen, relasjonsbyggingen og kommunikasjonsteknikkene til veilederne. For å analysere dataen har jeg brukt en fenomenologisk analyse, og funn viser at å velge det mest optimale studiestedet og fagretningen for hver enkelt student er hensiktsmessig for at studenten skal trives godt i sine utenlandsstudier. Måten veilederne kan legge til rette for å finne et passende studiested og fagretning er ved å strukturere sine samtaler. Karriereveilederne starter veiledningene med en tydelig struktur i form av å bygge en kontrakt mellom veileder og veisøker. Kontrakten bidrar til at kommunikasjonen mellom partene øker da samtalen flyter bedre med tydelige beskrivelser av mål, rollefordelinger og forventninger. Da kontrakten er etablert og øker samtalen, blir kontakten mellom partene styrket. Kontakten økes ved at veileder stiller åpne spørsmål til veisøker, lytte til svar og dele erfaringer. Både kontrakten og kontakten innebærer etablering og videreutvikling av kommunikasjonen mellom partene. Når kommunikasjonen er etablert på et høyere nivå, blir det lettere å diskutere interesser slik at veileder og veisøker sammen kan finne det mest passende studiestedet og fagretningen for veisøkeren. Nøkkelord: Karriereveiledning, kommunikasjon, kontakt, kontrakt, relasjonsbygging, utenlandsstudier, veiledningsteknikker.
dc.description.abstractSummary The purpose of this study is to investigate counseling competence, communication, and relationship techniques within the field of career counseling. I am looking to find how career counselors can structure conversations to best help their students choose both an academic concentration as well as a location for their studies. In this master’s thesis, I investigate research questions on how career counselors can structure their conversations with students to help them find and achieve a good study abroad experience. To research this topic, I have chosen qualitative analysis with in-depth interviews as my research method. I interviewed three career counselors in Kilroy who specialize in helping students who want to study abroad. Based on the interviews, I identified the terms “communication,” “connection,” and “contract” to evaluate career counselor competence, relationship building, and communication techniques. I analyzed this data using phenomenological analysis and found that a student’s experience of study abroad rely on finding the best suited study location and major for each individual student. A career counselor can help students find the best study location and major by intentionally structuring their conversations with students. A career counselor begins a session by establishing a clear structure and creating a contract between the parties in the conversation, namely the career counselor and the student. The contract augments the communication between the parties as the conversation flows better with a clear description of goals, role allocations, and expectations. When the contract is established and communication flows, the contact between the two parties strengthens. The way in which the counselor asks questions, listens, and shares experiences enhances the connection with the student. Both the contract and the connection establish and develop better communication between the parties. When communication is established at a higher level, interests will be easier to discuss and in turn can help the career counselor and the student together find the most appropriate major and study location for the student. Keywords: career counseling, communication, contract, connection, relationship building, study abroad, counseling techniques.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEt godt studieopphold i utlandet: En kvalitativ studie om hvordan karriereveiledere kan strukturere sine samtaler med studenter for å hjelpe de å velge riktig fagretning og studiested for å oppnå et godt studieopphold i utlandet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel