Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHenriksen, Marianne Fredrikke Spilling
dc.date.accessioned2024-07-09T16:11:01Z
dc.date.available2024-07-09T16:11:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:229917751:71640380
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139466
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan bruk av en systematisk metode for mestring, medvirkning og motivasjon kan virke myndiggjørende og bidra til å identifisere karrierekompetanser hos deltakere i introduksjonsprogram for flyktninger. For å kunne undersøke denne problemstillingen har det vært samlet inn data fra både deltakere i introduksjonsprogram og flyktningkonsulenter/programrådgivere som har ansvar for å utarbeide integreringsplanen til deltakerne. Rammen for datainnsamling har vært det tverrkommunale prosjektet Deltakeren i sentrum, hvor implementering av femtrinnsmetoden i SAMM har vært brukt som en myndiggjørende metode i trekantsamtalene ved utarbeidelse av integreringsplan. Bruken av denne metoden i trekantsamtalene har hatt som formål å styrke deltakernes forståelse av, og brukermedvirkning i, utforming av kortsiktige mål i introduksjonsprogrammet, samt langsiktige mål for karriere og videre liv i Norge etter endt introduksjonsprogram. Utvalget i studien utgjør 5 deltakere, 1 miljøarbeider/lærer og 2 flyktningkonsulenter/ programrådgivere. Det har vært gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet, og fire hovedtemaer ble brukt deduktiv til å identifisere subtemaer som falt under hvert av hovedtemaene. De fire hovedtemaene var autonomi, kompetanse, mening og tilhørighet. Deltakerne beskrev i hovedsak at de opplevde eierskap til egen integreringsplan, at de opplevde seg sett og hørt, at de fikk bestemme over innhold i integreringsplan, at femtrinnsmetoden i SAMM hjalp dem med å identifisere karrierekompetanser, samt at femtrinnsmetoden var et arbeidsverktøy de kunne bruke for flere områder i livet. Studien konkluderer med at deltakerne rapporterer på at de opplever myndiggjøring og eierskap til integreringsplan, samt identifisering av karrierekompetanser ved bruk av femtrinnsmetoden i SAMM. Programrådgiverne/flyktningkonsulentene er på den annen side noe mer skeptiske til om det deltakerne opplever, kan kalles reell myndiggjøring, tatt i betraktning de rammene og føringene som ligger i både integreringsplan og introduksjonsprogrammet.
dc.description.abstractThis thesis examines how the use of a systematic method for mastery, participation and motivation can have an empowering effect and help identify career competences among participants in the introduction programme for refugees. In order to investigate this issue, data have been collected from both participants in the introduction programme and refugee consultants/programme advisers who are responsible for preparing the integration plan for the participants. The framework for data collection has been the inter-municipal project The participant in the centre, where implementation of the five-step method in SAMM has been used as an empowering method in the triangle conversations when preparing an integration plan. The purpose of using this method in the triangle conversations has been to strengthen the participants' understanding of, and user involvement in, the formulation of short-term goals in the introductory programme, as well as long-term goals for their careers and further life in Norway after completing the introduction programme. The sample in the study consists of 5 participants, 1 environmental worker/teacher and 2 refugee consultants/programme advisors. A thematic analysis of the data material has been carried out, and four main themes were used deductively to identify sub-themes that fell under each of the main themes. The four main themes were autonomy, competence, meaning and belonging. The participants mainly described how they felt ownership of their own integration plan, that they felt seen and heard, that they were allowed to decide on the content of the integration plan, that the five-step method in SAMM helped them identify career competencies, and that the five-step method was a work tool they could use for several areas of life. The study concludes that the participants report that they experience empowerment and ownership of the integration plan, as well as identification of career competencies using the five-step method in SAMM. The programme advisers/refugee consultants, on the other hand, are somewhat more sceptical as to whether what the participants experience can be called real empowerment, taking into account the framework and guidelines that lie in both the integration plan and the introduction programme.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDeltakeren i sentrum. Hvordan kan en systematisk metode for mestring, medvirkning og motivasjon bidra til identifisering av karrierekompetanser og myndiggjøring hos deltakere i introduksjonsprogram?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel