Lekens betydning i 1.klasse.
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvilken betydning lek har for de yngste elevene på skolen. Oppgavens problemstilling er
Hvilken betydning tenker lærere at lek har i 1.klasse?
Studien er gjort i et lærerperspektiv og forskeren har brukt fem læreres erfaringer og meninger som i intervjuperioden alle underviste i 1.klasse. Formålet med denne oppgaven er å få ta del i lærernes tanker og opplevelser rundt lek i 1.klasse. Det er ulike perspektiver på lek og oppgaven har sett på betydningene av de. Perspektiver som barnas egenmotivert lek, læring i lek og lekens intensjoner og motivasjon har vært viktig å få lærernes perspektiver på. Det er også viktig å se på det sosiologiske og filosofiske delene av hvordan lek brukes. Skolen og samfunnet er i utvikling og det kommer nye læringsplaner til. Hvordan det har vært for seksåringene å komme inn i skolen og læreplaner som forsiktig begynner å gi føringer på lek. Hva er lærernes opplevelser og tanker rundt dette? Det har blitt brukt kvalitativ undersøkelse for å kunne besvare oppgavens problemstilling. Det har blitt brukt semi-strukturerte intervjuer og det er oppgavens forankring i teori om lek, lærernes forståelse av lek og hvordan lærere samarbeider om lek i skolen. I analysen er den kategorisert etter lærernes opplevelser, erfaringer og tanker om lek i skolen for de yngste elevene. Noen av funnene handler om språk og kommunikasjon og om tid til lek i skolen. Funnene blir løftet i drøfting og kategorisert innenfor forskerspørsmålene i oppgaven. I konklusjonen trekker forskeren fram tid til lek som setter krav til lærere, utdanningsinstitusjoner og føringer fra læreplanverket. Det ble tydelig synlig i arbeidet gjennom analysen og empirien som viste tendens. Summary
This master's thesis is about the importance of play for the youngest pupils at school. The task's problem is
What importance do teachers think play has in 1st grade?
The study is done from a teacher's perspective and the researcher has used the experiences and opinions of five teachers who, during the interview period, all taught 1st grade. The purpose of this assignment is to take part in the teachers' thoughts and experiences around play in 1st grade. There are different perspectives on play and the thesis has looked at their meanings. Perspectives such as the children's self-motivated play, learning through play and the play's intentions and motivation have been important to get the teachers' perspectives on. It is also important to look at the sociological and philosophical aspects of how play is used. The school and society are developing and there are new learning plans. How it has been for the six-year-olds to enter school and curricula that gently begin to give guidance on play. What are the teachers' experiences and thoughts about this?Qualitative research has been used in order to answer the thesis' problem. Semi-structured interviews have been used and the thesis is anchored in the theory of play, the teachers' understanding of play and how teachers collaborate on play in school. In the analysis, it is categorized according to the teachers' experiences, experiences and thoughts about play in school for the youngest pupils. Some of the findings are about language and communication and about time for play at school. The findings are raised in discussion and categorized within the research questions in the thesis. In the conclusion, the researcher highlights time for play which sets demands on teachers, educational institutions and guidelines from the curriculum authority. It became clearly visible in the work through the analysis and empirical evidence that showed a tendency.