Dagens tall utendørs
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140663Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en del av et entreprenørielt pilotprosjekt ved Høgskolen i Innlandet, hvor målet er å utvikle et pedagogisk produkt.
Det er utarbeidet et undervisningsopplegg, kalt Dagens tall utendørs for 1.trinn, hvor man jobber med overgangene mellom matematiske representasjoner, og hvor samarbeid og fysisk aktivitet er viktige aspekter. Elevene skal sammen med læringspartner presentere et tall mellom 1-20 på ulike måter gjennom både skriftlig formulering og fysisk aktivitet.
Oppgaven har følgende problemområdet:
Lage et undervisningsopplegg for 1. trinn med vekt på overgangene mellom ulike representasjoner i tallområdet 1-20, og som fremmer fysisk aktivitet og samarbeid.
Gjennom pedagogisk designforskning har undervisningsopplegget blitt systematisk testet ut og evaluert gjennom tre sykluser. Dette inkluderer blant annet egne observasjoner under utprøving, intervju med lærer som har testet opplegg samt redesign for å forbedre opplegget.
Ved å bruke dette opplegget får elevene god øvelse i å bli kjent med flere matematiske representasjoner og jobbe med overgangen mellom dem, noe som er nødvendig for å utvikle en dyp tallforståelse og matematiske kompetanse. Samtidig fungerer det som et nyttig verktøy lærere på 1.trinn for å sikre tallforståelse hos elevene sine. This master's thesis is part of an entrepreneurial pilot project at Inland Norway University of Applied Sciences, aiming to develop a pedagogical product.
A teaching module, called Number of the day outdoors has been developed for first grade, focusing on transitions between mathematical representations, and where collaboration and physical activity are key aspects. Students, together with a learning partner, are tasked with presenting a number between 1-20 in various ways through both written formulation and physical activity. The task is defined as follows:
Create a teaching module for first grade that focuses on transitions between various representations in the number range 1-20, promoting physical activity and collaboration.
Through pedagogical design research, the module has been systematically tested and evaluated through three cycles. This includes personal observations during trials, interviews with teachers who have tested the module, and redesigning to improve the module.
By using this module, students gain valuable practice in becoming acquainted with multiple mathematical representations and working through transitions between them, essential for developing deep numerical understanding and mathematical competence. Simultaneously, it serves as a useful tool for first grade teachers to ensure their students' numerical understanding.