Teaching and Assessing Intercultural Competence in Norwegian Upper Primary Education
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler det mangefasetterte begrepet interkulturell kompetanse i den konteksten hvor det engelske språket læres bort i klasserommene på mellomtrinnet i Norge. I bakteppet av en verden som stadig blir mer globaliser med behov for å fremme interkulturell forståelse, utforsker denne studien hvordan norske engelsklærere både underviser og vurderer utviklingen av interkulturell kompetanse blant sine elever. Forskningens grunnlag og veiledning gjennom denne prosessen er det teoretiske rammeverket og den norske læreplanen som begge er enige om betydningen av å utstyre elevene med den kunnskapen, ferdighetene og holdningene som er nødvendige og som dermed vil forberede dem for mangfoldig kulturelle interaksjoner.
Gjennom en kvalitativ analyse ble det gjennomført et fokusgruppeintervju med tre erfarne lærere. Resultatene viste sterkt samsvar mellom lærernes oppfatninger og de etablerte rammeverkene for interkulturell kompetanse. Lærerne prioriterte å undervise i kunnskap om kulturer samt kommunikative ferdigheter hvor de la vekt på informasjon basert på fakta fremfor en dypere kulturell forståelse. Lærerne verdsatte åpenhet og respekt, men resultatene indikerer et behov for mer eksplisitt planlegging og undervisning av holdninger innenfor klasseromskonteksten. I tillegg fremhever resultatene lærernes bevisste valg i å bruke ulike ressurser, og presenterer lærernes utfordringer med å vurdere interkulturell kompetanse på grunn av dens kompleksitet og mangefasetterte natur. Til tross for kompleksiteten, understreker denne oppgaven viktigheten av å integrere interkulturell kompetanse i undervisningspraksis, og tar til orde for fortsatt forskning på hvordan man kan forbedre vurderingsstrategier slik at lærere er rustet til å forberede elevene sine på en mangfoldig og globalisert verden. This master thesis concerns itself with the multifaceted term of intercultural competence in the context of English language learning in Norwegian upper primary classrooms. In the backdrop of a world that is becoming increasingly globalized with a need for fostering intercultural understanding, this study explores how Norwegian teachers in the English subject both teach and assess the development of intercultural competence among their learners. The research’s foundation and guide throughout this process is the theoretical framework and the Norwegian curriculum agreeing on the significance of equipping learners with the knowledge, skills, and attitudes necessary and thereby preparing them for diverse cultural interaction.
Through a qualitative analysis, a focus group interview with three experienced teachers was conducted. The results revealed a strong alignment between the teachers’ perceptions and established frameworks of intercultural competence. The teachers prioritized teaching cultural knowledge and communicative skills with an emphasis on factual information over a deeper cultural understanding. While the teachers valued openness and respect, the results indicate a need for more explicit planning and teaching of attitudes within the classroom context. Additionally, the results highlight the teachers’ deliberate choice of using diverse resources and presents teachers’ challenges in assessing intercultural competence due to its complexity and multifaceted nature. Despite the complexities, this thesis emphasizes the importance of integrating intercultural competence into teaching practices and advocates for continued research on how to enhance assessment strategies so that teachers are equipped to prepare their learners for a diverse globalized world.