dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Fjeld, Elisabeth Lien | |
dc.date.accessioned | 2024-07-16T16:10:33Z | |
dc.date.available | 2024-07-16T16:10:33Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:231443202:51561703 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3141562 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Nøkkelkompetanser elever trenger for å skape en bærekraftig verden – en analyse av læreverk i naturfag.
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et av de tre tverrfaglige temaene i læreplanen for den norske skole; bærekraftig utvikling. Læreverk, både papirbaserte og digitale, brukes mye i skolen og legger ofte grunnlag for undervisning. På bakgrunn av dette ønsket jeg å undersøke hvordan læreverk vektlegger nøkkelkompetanser i bærekraftig utvikling. Problemstillingen for analysen er;
På hvilken måte legger digitale læreverk opp til at elever skal lære nøkkelkompetanser innenfor bærekraftig utvikling?
Det ble gjort en kvalitativ innholdsanalyse med vekt på nøkkelkompetanser for å svare på problemstillingen. Det analytiske rammeverket som brukes er laget med utgangspunkt i nøkkelkompetansene i rammeverket GreenComp (Bianchi et al., 2022) og artiklene til Glasser og Hirsh (2016) og Wiek med flere (2011). Analysen ble gjort på to læreverk for 4.trinn; Refleks 4 (Fossum et al., 2021) og Naturfag 4 (Haugen et al., 2023). Problemstillingen er delt inn i tre forskningsspørsmål som det arbeides med i både analysen og diskusjonen.
Funnene som er gjort i analysen viser at begge læreverkene legger opp til at elevene skal lære om bærekraftig utvikling, dette vises i årsplanen til læreverkene. Her vektlegges mange kompetansemål, men kun tre av de fem målene som omhandler bærekraftig utvikling etter 4.trinn. Lesetekstene inneholder faktorer fra alle de fire hovedområdene for nøkkelkompetanser, men de er vektlagt ulikt. Imidlertid legger ikke læreverkene opp til aktiviteter der elevene skal utforske noe i naturen. Ingen av aktivitetene ble plassert under hovedområdet «Gjøre bærekraftige handlinger», dette er et område elever absolutt burde fått kompetanse innenfor.
Det som er funnet i denne masteroppgaven støtter seg på tidligere forskning som mener det trengs et klart definert rammeverk for hva elever skal lære med tanke på bærekraftkompetanser (Glasser & Hirsh, 2016, s. 121; Mochizuki & Fadeeva. 2010, s. 391-392; Sinnes 2021, s. 59; Wiek et al., 2011, s. 214). | |
dc.description.abstract | Abstract
Key competences students need to contribute a sustainable world – an analysis of textbooks in natural science.
This master's thesis is based on one of the three interdisciplinary topics in the curriculum for the Norwegian school system: sustainable development. Textbooks, both paper-based and digital, are widely used in schools and often form the basis for teaching. Based on this, it is exciting to examine how textbooks emphasize key competencies in sustainable development. To address this, a research question was formulated as the basis for the analysis:
In what way do digital textbooks meet students' learning of key competencies in sustainable development?
A qualitative content analysis focusing on key competencies was conducted to answer this research question. The analytical framework used is based on the key competencies discussed in the articles by GreenComp (Bianchi et al., 2022), Glasser and Hirsh (2016), and Wiek et al. (2011). The analysis was conducted on two textbooks for 4th grade: "Refleks 4" (Fossum et al., 2021) and "Naturfag 4" (Haugen et al., 2023). The research question was divided into three sub-questions addressed in both the analysis and discussion.
The findings from the analysis show that both textbooks aim for students to learn about sustainable development, as reflected in the textbooks' curriculum plans. While many competency goals are emphasized, only three of the five goals related to sustainable development post-4th grade are addressed. The reading texts cover aspects from all four main areas of key competencies, but there is variation in emphasis. However, the textbooks do not include activities for students to explore nature. None of the activities are analyzed under the main area focusing on taking sustainable actions, which is something students should learn about.
The findings in this master's thesis align with previous research suggesting the need for a clearly defined framework for what students should learn regarding sustainability competencies (Glasser & Hirsh, 2016, p. 121; Mochizuki & Fadeeva, 2010, pp. 391-392; Sinnes, 2021, p. 59; Wiek et al., 2011, p. 214). | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Nøkkelkompetanser elever behøver for å skape en bærekraftig verden – en analyse av digitale læreverk i naturfag | |
dc.type | Master thesis | |