Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorJenny Brendå
dc.date.accessioned2024-07-16T16:10:34Z
dc.date.available2024-07-16T16:10:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51581635
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141563
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju av en rektor og to lærere. Deres erfaringer og synspunkter rundt hva frilek er blir synliggjort, og også hvordan de ser på endringer som har skjedd med de siste ti-årenes læreplaner. Forskere har løftet frem at frileken er viktig i barns utvikling og deres sosiale læring, men det er vanskelig å finne en anerkjent definisjon på lek. Det finnes en god del forskning om barns lek i barnehagen, men man finner lite om lek de første skoleårene. I dag har dette endret seg noe, og det har kommet mer forskning på dette feltet fordi Kunnskapsdepartementet ønsker mer kunnskap om hvordan seksåringene har det i skolen, og hvordan overgangen mellom barnehagen og skolen er for dagens seksåringer. Becker & Håøy (2022) nevner i sin artikkel at det tradisjonelle synet er at barnehagen legger vekt på barnas lek, og at skolen tar for seg læring. Alle skoler har plikt til å gi alle elevene et likeverdig skoletilbud som er tilpasset deres nivå. Formålet med dette prosjektet er derfor å undersøke læreres forståelse av frilek, og hvordan lærere i skolen tilrettelegger for frilek i 1. trinn. Samtidig var ønsket om å se på hvordan lærere balanserer frilek og læring i dag, og om de opplever at det er rom for å gi elevene frilek i forhold til de kompetansekrav dagens læreplan, LK 20, stiller. I tillegg ville jeg å se om lærere opplever at målene i den sosiale læreplanen kan dekkes gjennom frilek. På bakgrunn av dette har jeg utarbeidet følgende problemstilling: Hvordan forstår skolen frilek og den frie lekens betydning for 1.trinns elevers sosiale læring? Ved å diskutere sentrale sitater fra datamaterialet, har studien gitt gode innspill til hvordan skolen forstår frilek og hvilken betydning den frie leken har for elevenes sosiale læring i 1. trinn. I den forbindelse har det blitt sett på bekreftelser og motsetninger som underbygger eller er i strid med tidligere forskning. Deltakernes erfaringer og synspunkter blir sett opp mot både teorigrunnlag om temaet og mot eksisterende forskning. Min studie bekrefter at lærere har god kunnskap om begrepet frilek og sin egen rolle i leken, samt har god forståelse for frilekens betydning for den sosiale læringen hos elevene.
dc.description.abstractThis master’s thesis is a qualitative study that is based in interviews with a principal as well as two teachers. Their experiences and views around what free play is are visualized, in addition to how they see changes that have been made in the curriculums of the last ten years. Scientists have presented that free play is important in the development and social learning of children, but it is difficult to find an acknowledged definition of play. There have been made a great deal of research on children’s play in kindergarten, but there is little to find on play during the first school years. Today, this has changed somewhat, and there is more research in this field due to «Kunnskapsdepertementet» (The Ministry of Education and Research) wanting more knowledge on how six-year-olds feel in school, and how the transition between kindergarten and school is for today’s six-year-olds. Becker & Håøy (2022) mentions in their article that the traditional view is that kindergarten emphasizes children’s play, and that school handles learning. All schools have a duty to give all pupils equal school offers that are adapted to their level. The purpose of this project is therefore to examine teachers understanding of free play, and how teachers in school organize free play in first grade. At the same time, the desire was to look at how teachers balance free play and learning today, and whether they experience that there is room to give pupils free play in relation to the requirements of the current curriculum, LK 20. Additionally, I wanted to see whether teachers experience that the goals in the social curriculum can be covered through free play. Based on this, I have prepared the following thesis statement: How does school understand free play and the importance of free play for first grade pupils' social learning? By discussing key quotes from the data material, the study has provided good input on how school understands free play and what importance free play has for the pupils’ social learning in first grade. In this regard, affirmations and contradictions that support or contradict previous research have been examined. The participants' experiences and views are compared to both the theoretical basis of the topic and existing research. My study confirms that teachers have a good knowledge of the concept of free play and their own role during play, as well as a good understanding of the importance of free play for the social learning of pupils.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEr det nok tid til frilek i 1. trinn? En kvalitativ studie av læreres forståelse av frilek og dens betydning for elevenes sosiale utvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel