Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorKarhu, Heidi Aliisa
dc.date.accessioned2024-08-03T16:10:23Z
dc.date.available2024-08-03T16:10:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:51676838
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144292
dc.description.abstractNorsk sammendrag Tittel: Bildebøker, bærekraft og klimaendringer i grunnskolen: Et lesson study prosjekt Forfatter: Heidi Aliisa Karhu År: 2023/2024 Sider: 91 (ikke medregnet vedlegg) «Globale klimaendringer, forurensning og tap av biologisk mangfold er noen av de største miljøtruslene i verden. Disse utfordringene må løses i fellesskap» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Gjennom et lesson study prosjekt har denne forskningen som mål å utforske effektiviteten av å arbeide med utdrag fra en bildebok i 5. klasse for å tematisere klimaendringer og lære hvordan man tar vare på natur og miljø. Den har også som mål å fremme kritisk tenkning og personlig engasjement i bærekraftig praksis; med andre ord har den som mål å motivere elevene til å ta bærekraftige valg i hverdagen. Leksjonsstudien involverte planlegging, observasjon og refleksjon blant deltakerne, med fokus på hvordan de valgte metodene kan påvirke elevenes kunnskap, forståelse av og engasjement i miljøspørsmål, og innse ikke bare hvordan vi påvirker, men også hvordan vi kan hjelpe til med å beskytte miljøet. Bildeboken Like the Ocean We Rise av Nicola Edwards og Sarah Wilkins ble brukt til å undervise to 5. trinns klasser. Basert på Olsen og Wølners (2017, s. 16) lesson study syklus, ble en undervisningsplan laget, testet og evaluert i en klasse, deretter revidert og prøvd ut igjen i en annen klasse. Klasseromsaktivitetene inkluderte å lese utdragene høyt, gjennomføre en litterær diskusjon og en skriveaktivitet der elevene ga uttrykk for ideer om hvordan de kan gjøre endringer i hverdagen for å beskytte miljøet og bekjempe klimaendringer. Sammen med leksjonsstudien ble data samlet inn gjennom observasjon, intervjuer og innsamling av elevtekster.
dc.description.abstractAbstract Title: Picturebooks, sustainability, and climate change in primary school: A lesson study project Author: Heidi Aliisa Karhu Year: 2023/2024 Pages: 91 (excluding appendices) “Global climate changes, pollution, and loss of biological diversity are some of the greatest environmental threats in the world. These challenges must be solved together” (Ministry of Education and Research, 2017). Through a lesson study project, this research aims to explore the effectiveness of working with extracts from a picture book in year 5 to thematize climate change and teach how to take care of nature and the environment. It also aims to promote critical thinking and personal engagement in sustainable practices; in other words, it aims to motivate pupils to make sustainable choices in their everyday lives. The lesson study involved collaborative planning, observation, and reflection among the participants, focusing on how the chosen methods may influence pupils’ knowledge, understanding of and engagement with environmental issues, realizing not only how we impact but also how we can aid in protecting the environment. The picture book Like the Ocean We Rise by Nicola Edwards and Sarah Wilkins was used to teach two year five classes. Based on Olsen and Wølner’s (2017, p. 16) lesson study cycle, a lesson plan was created, tested, and evaluated in one class, then revised and tried out again in another class. The classroom activities included reading the extracts aloud, conducting a literary discussion, and a writing activity where the pupils expressed their ideas on how to make changes in their everyday lives to protect the environment and battle climate change. Along with the lesson study, data was collected through observation, interviews, and collection of pupil texts.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titlePicturebooks, sustainability and climate change in primary school: A lesson study project
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel