Browsing Brage INN by Subject "lærerutdanning"
Now showing items 1-13 of 13
-
Argumenter og forventninger knyttet til ny femårig grunnskolelærerutdanning
(Bachelor thesis, 2018)Norsk: Meninger og debatt om hva som skal være innhold og form på grunnskolelærerutdanninga i Norge er ikke et nytt fenomen. Allerede ved oppstarten av de første statlige lærerseminarene grunnlagt tidlig på 1800-tallet, ... -
Det livstolkingsplurale norske klasserommet
(Chapter, 2009)This article aims to contribute to the discussion about how teacher education may approach the challenges from an increasingly culturally diverse society. Lied’s field of interest and research is the culturally diverse ... -
Ekstern og intern vurdering i skolesystemet i Nederland. Et komparativt perspektiv.
(2001; 5, Research report, 2001)Norsk: Denne rapporten er en studie av vurderingssystemet i Nederland i et komparativt perspektiv. Målet med dette arbeidet var å formidle erfaringene fra en studietur i regi av Statens utdanningskontor i Hedmark. Hensikten ... -
Ordbokbruk i engelskundervisningen: Fra norske lærerstudenters og lærerutdanneres perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article presents an investigation of the use of dictionaries (both paper and electronic versions) as part of the teaching of English as a foreign language (EFL) in Norway, based on a questionnaire distributed to ... -
Pedagogisk entrepenørskap i Namibia 2005-2008 : sluttrapport
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;02/2009, Research report, 2010)Norsk: Høgskolen i Hedmark avd. LUNA ble invitert av Namibiaforeningen i 2005 til å bistå Namibias utdanningsdirektorat NIED (National Institut for Education and Development) i utvikling av læreplaner i Entreprenørskap ... -
PIL – Praksis som integrerende element i lærerutdanningen: Sluttrapport fra lokalt PIL-prosjekt ved Høgskolen i Hedmark. Treklangsamarbeid og Trepartsamtaler
(Research report, 2011)Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, har siden februar 2009 vært en del av det nasjonale PIL-prosjektet. Gjennom dette prosjektet har høgskolen fått anledning til å kvalitetssikre og ... -
Problembasert læring (PBL) i lærerutdanningen: Et år med kasusbasert undervisning i pedagogikk - bakgrunn og erfaringer
(Notat;01/1999, Working paper, 1999)Norsk: Rapporten gir først en kort begrunnelse for å arbeide ut fra situasjons- eller problembeskrivelser («case») i pedagogikkundervisningen i lærerutdanningen. Begrunnelsen er basert på teori og forfatternes egne erfaringer. ... -
Større språklig mangfold – en utfordring for lærerutdanning og grunnskole : et bidrag til fornying av norskfaget
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Målet med dette prosjektet var å prøve ut et opplegg for innsamling av data om språkholdninger og språkkunnskaper blant ungdomsskoleelever og å gi lærerstudenter erfaring med planlegging, gjennomføring og rapportering ... -
Tilpasset opplæring i matematikk. Hvordan opplever nyutdannede lærere at undervisningen og arbeidskravene i Matematikk 1 tilpasses lærerstudentenes forutsetninger, og i hvilken grad føler de seg kompetente nok til å undervise og tilpasse opplæringen i matematikk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Får alle barn i barneskolen tilpasset opplæring i matematikk? Masteroppgaven tar utgangspunkt i erfaringer fra egen praksis som matematikklærer på barneskolen sammenlignet med resultatene ved Norsk matematikkråd ... -
Trepartssamtalen - en arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Denne artikkelen retter fokus mot hvordan man kan styrke sammenhengen mellom høgskolens undervisning og studentens praksis. Utgangspunktet er deltakelse i det nasjonale prosjektet Praksis som Integrerende element ...