Blar i Brage INN på emneord "læringsmiljø"
Viser treff 1-20 av 29
-
Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena: En artikkelsamling om forsknings- og utviklingsarbeid i 17 barnehager i Hedmark
(Oppdragsrapport;09/2012, Research report, 2012)Norsk: Denne rapporten omhandler forsknings- og utviklingsarbeidet «Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena». Hensikten med prosjektet har vært å utvikle kunnskap som kunne danne grunnlag for god kvalitativ praksis ... -
Cooperative learning, og utviklingen av sosial kompetanse
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Denne kvalitative undersøkelsen tar for seg temaet Cooperative learning, og hvordan metoden kan være med på å utvikle den sosiale kompetansen til elevene i skolen. Den sosiale kompetansen til elevene er en grunnleggende ... -
«Det gjelder å holde ut»: En kvalitativ og kvantitativ evaluering av pilotprosjektet LP-modellen i videregående opplæring 2008–2010 (LPVGO)
(Rapport;12/2011, Research report, 2011)Norsk: LP-modellen har vært anvendt i norske grunnskoler fra høsten 2006. Skoleåret 2008/2009 ble det iverksatt et pilotprosjekt der 7 videregående skoler skulle prøve ut om LP-modellen også egnet seg for videregående ... -
Det skal være godt å komme på skolen. Også for barn med atferdsproblemer
(Bachelor thesis, 2014)Norsk: Tema for denne bacheloren er atferdsproblemer, både innagerende og utagerende atferd. Hvordan kan læreren legge til rette på mest mulig måte for barn med atferdsproblemer? Hvilke faktorer spiller inn for å oppnå ... -
Forbedringsarbeid i danske folkeskoler – en effektstudie med vekt på elevers læringsmiljø og læringsutbytte.
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne longitudinelle studien undersøkes resultater på sentrale variabler relatert til elevers læringsmiljø og læringsutbytte i 20 danske folkeskoler som har implementert LP-modellen (læringsmiljø og pedagogisk analyse). ... -
Hvis jeg ikke deltar, er det en grunn til det?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hva er skjuleteknikk, og hvilken betydning spiller læringsmiljøet? Teori: Gjøre rede for hva skjuleteknikk er, formålet med kroppsøvingsfaget, læringsmiljø, inkludering/integrering og frykt for å ... -
Hvordan kan vi som kroppsøvingslærere fremme deltakelsen i faget?
(Bachelor thesis, 2016)Forfatter: Nina Andersen, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016. Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum, folkehelsefag. Victoria Fjelde Alnes, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016. Høgskolen i ... -
Implementering av LP-modellen. Evaluering av arbeidet med LPmodellen 2007–2009 (LP-2)
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2010, Research report, 2010)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2007–2009. Høsten 2007 ble LP-modellen implementert i 27 skoler i 11 kommuner i Norge. Lillegården kompetansesenter har ... -
Inkluderende kroppsøving
(Bachelor thesis, 2017)I denne oppgaven tar jeg for meg begrepet inkludering og ser på relevant teori i forhold til dette. Jeg går nærmere inn på det psykologiske læringsklimaets rolle i klassen, samt subjektive teorier om ferdighet og elevenes ... -
Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller
(Rapport;14/2011, Research report, 2011)Norsk: Det er gjennom de senere årene godt dokumentert at jenter gjør det langt bedre i skolen enn gutter. Dette gjelder både i forhold til skolefaglige prestasjoner, utvikling av sosiale ferdigheter og atferd på ... -
Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1
(Skriftserien;05/2021, Research report, 2021)Regionen Sør-Troms med kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund, har valgt Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved Høgskolen i Innlandet, som samarbeidspartner i den nasjonale modellen ... -
Kroppsøving og kjønn
(Bachelor thesis, 2016)Forfatter: Martin Svanemyr Tittel: Kroppsøving og kjønn Problemstilling: Hvorfor bruke kjønnsdelt undervisning som organiseringsform i kroppsøvingsfaget? Oppgaven belyser kjønn i kroppsøvingsfaget. Her vil jeg gå i ... -
Kultur for læring i skolen: Hedmark: Rapport fra kartleggingsundersøkelsen T1
(Oppdragsrapport;6/2018, Research report, 2018)I denne kartleggingsundersøkelsen i alle grunnskoler og kommuner i Hedmark har elever, foreldre, lærere og skoleledere vært informanter. Svarprosenten er gjennomgående svært høy, så vi kan med høy grad av sikkerhet si at ... -
LP-modellen : evaluering av LP-modellen 2006–2008
(Høgskolen i Hedmark - Rapport;05/2009, Research report, 2010)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres kvantitative og kvalitative resultater av arbeidet med LP-modellen i perioden 2006–2008. Høsten 2006 ble LP-modellen implementert 105 skoler i 33 kommuner i Norge. Lillegården ... -
Lærerens Innflytelse på Elevenes Motivasjon til Kroppsøvingsfaget
(Bachelor thesis, 2016)Forfatter: Kenneth Jensen, Faglærer i kroppsøving og idrettsfag, 2016 Høgskolen i Hedmark, avd. Elverum. Folkehelsefag Tittel: Lærerens innflytelse på elevenes motivasjon til kroppsøvingsfaget Problemstilling: Hvordan ... -
Lærerrollen og elevenes motivasjon i kroppsøving
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvordan kan lærerrollen være med på å påvirke elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget? Teori: Teorikapittelet tar for seg sentrale begreper som omhandler læreplanen, motivasjon og motivasjonsteorier, med ... -
Motivasjon i kroppsøving: Lærerens påvirkning
(Bachelor thesis, 2015)Forfatter: Andreas Hvidsten, Faglærerutdanning for kroppsøving og idrettsfag – 2015 Høgskolen i Hedmark – Elverum, avdeling for folkehelsefag. Tittel: Motivasjon i kroppsøving: Lærerens påvirkning Problemstilling: Hvordan ... -
Motivasjon til livslang bevegelsesglede
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling/problemområde: Hvordan kan læreren påvirke elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget? Oppgaven belyser hvilke faktorer som kan være med på å avgjøre elevenes grad av motivasjon i kroppsøvingsfaget. Videre ... -
Muntlig elevdeltakelse i engelskundervisning
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Elevers vanskeligheter med å tørre å prate engelsk i undervisningen er en utfordring som det trengs å ta tak i. Mange elever sitter med ferdigheter de velger å ikke vise fram, og det finnes flere grunner til at det ... -
«Nå bruker vi tid på analyse» – En flermetodisk undersøkelse om læringsmiljøet etter LP-modellen, LP 5 (2010–12)
(Oppdragsrapport;2/2013, Research report, 2013)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2010–2012 (LP5). Høsten 2010 startet implementeringen av LP-modellen innført ved 44 skoler i 17 kommuner i 8 fylker, 6 ...