Motivasjon i kroppsøving: Lærerens påvirkning
Abstract
Forfatter:
Andreas Hvidsten, Faglærerutdanning for kroppsøving og idrettsfag – 2015
Høgskolen i Hedmark – Elverum, avdeling for folkehelsefag.
Tittel:
Motivasjon i kroppsøving: Lærerens påvirkning
Problemstilling:
Hvordan kan jeg som lærer påvirke elevenes motivasjon i kroppsøving?
Nøkkelord: selvbestemmelse, læringsklima, mestringstro, livslang bevegelsesglede.
Metode:
Denne oppgaven er basert på litteraturstudie hvor det blir benyttet tidligere forskning og
litteratur for å besvare problemstillingen.
Resultat:
Som lærer kan man påvirke elevenes motivasjon gjennom å skape et relasjonsstøttende miljø.
Et mestringsorientert læringsmiljø der innsats, fremgang og utvikling er i fokus vil styrke
elevenes motivasjon for kroppsøving. Dette vil gjøre at elevene får større mestringstro og
mestringsfølelse i faget. Motivasjon og mestring henger sammen og vil stige og synke i takt
med hverandre. Større valgmuligheter vil også bidra til økt motivasjon. Det er sammenheng
mellom aktivitet på fritiden og motivasjon for kroppsøving. Derfor er det viktig at elevene
opplever motivasjon for kroppsøving, slik at de blir mer motiverte for en fysisk aktiv livsstil
og livslang bevegelsesglede.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015