Lærerens Innflytelse på Elevenes Motivasjon til Kroppsøvingsfaget
Abstract
Forfatter:
Kenneth Jensen, Faglærer i kroppsøving og idrettsfag, 2016
Høgskolen i Hedmark, avd. Elverum. Folkehelsefag
Tittel:
Lærerens innflytelse på elevenes motivasjon til kroppsøvingsfaget
Problemstilling:
Hvordan kan læreren påvirke elevenes motivasjon til kroppsøvingsfaget?
Metode:
Litteraturstudie
Resultat:
Ved at elevene får ta egne beslutninger og valg i kroppsøving kan dette føre til at elevenes
motivasjon for faget økes. Hvordan læreren planlegger og gjennomfører sine
kroppsøvingstimer, påvirker klimaet og forutsetningene for at elevene skal øke deres
motivasjon igjennom mestringsfølelse og sosial tilhørighet. Lærerens rolle og væremåte har
en sammenheng med elevenes motivasjon og utbytte av kroppsøvingsundervisningen.
Samtidig vil lærerens rolle påvirkes av egen motivasjon for å lære bort, som vil ha en direkte
påvirkning på elevenes motivasjons.
Nøkkelbegreper: Motivasjon, lærerrollen, selvbestemmelse, autonomi, læringsklima
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016