Mellomleders opplevde utfordringer - i forhold til forventninger
Abstract
Denne prosjektoppgaven er et samarbeid mellom tre studenter som har studert organisasjon og ledelse på Høgskolen i Hedmark.
Temaet i oppgaven omhandler hvilke utfordringer mellomledere ved de videregående skolene
i Østfold fylkeskommune (Øfk) opplever i forhold til å innfri forventninger de stilles ovenfor. Bakgrunnen er fylkeskommunens utforming av nytt styringssystem nedfelt i "System for styring av videregående skoler", som ble innført i 2008. Da et nytt ledernivå ble innført i skolene i Østfold, så fylkeskommunen behovet for å sikre lederkompetansen. De har gjennom sine ledelsesprinsipper tydelige retningslinjer og forventninger til sine mellomledere. Et obligatorisk utdanningsprogram ble også iverksatt i samarbeid med Høgskolen i Østfold.
Gjennom en anonym spørreundersøkelse har gruppen kartlagt hvilke utfordringer mellomlederne i de videregående skolene opplever i forhold til å innfri forventningene i ledelsesprinsippene. Dette omhandler blant annet temaer som berører utfordringer innen kommunikasjon, beslutningstagning, konflikter og mellomlederes dilemmaer.
Resultatene i undersøkelsen er relativt omfattende ettersom det er flere temaer som berøres.
Vi ser at i hovedsak mestres forventningene uten store utfordringer, likevel viser våre funn at mellomlederne har noen utfordringer.