Hvordan bygge godt omdømme i kommunale organisasjoner?
Abstract
Oppgavens formål og tema er å belyse og undersøke hvordan man kan få til godt omdømmearbeid i kommunale organisasjoner.
Vi har tatt utgangspunkt i egen kommune, Selbu kommune, og sett på hvilke utfordringer organisasjonen har når det gjelder å bygge og vedlikeholde et godt omdømme.
På bakgrunn av dette ble vår problemstilling: ”Hvordan bygge godt omdømme i kommunale organisasjoner?” Vi har sett på problemstillingen i sammenheng med relevant teori om organisasjoner og omdømme. Vi har valgt å bruke en teoretisk tilnærming med hovedfokus på organisasjonsteori, identitet, image, kommunikasjon og ledelse. Underveis i oppgaven kommer annen relevant teori naturlig inn. I tillegg bruker vi mye av materialet fra Revisjon Midt-Norge IKS sin rapport om Omdømme og omdømmebygging i Selbu kommune (2011) og trekker inn anbefalinger og verktøy fra KS (Kommunesektorens interesse og arbeidsgiverorganisasjon) sin Arbeidsgiver- og omdømmestrategi mot 2020 – Stolt og unik.
Gjennom å anvende de forskjellige teoriene i drøftinger vi har gjort underveis har vi fått forståelse for, og svar på problemstillingen vår.
Vi konkluderer til slutt med at de viktigste stikkord for å bygge godt omdømme er mål, strategier og arbeidsgiverpolitikk, som forankres i administrativ og politisk ledelse.