Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 1029-1048 av 2527
-
Hvordan bidrar parasosiale forhold til en influenser forbrukerens merkeengasjement?
(Master thesis, 2021)Formålet med studien var å få en forståelse for forbrukerens tilknytting til en influenser, og hvordan parasosiale forhold til en influenser innvirker på merkeengasjement. Studien baserer seg på en forskningsmodell bygget ... -
Hvordan blir kulturelt mangfold anerkjent i lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn?
(Master thesis, 2016)Norsk: I denne masteroppgaven har målet vært å se på hvordan kulturelt mangfold anerkjennes i lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn. Jeg har i den sammenheng gjennomført en lærebokanalyse på et lite utvalg bøker, henholdsvis ... -
Hvordan bruker et barn operert med cochleaimplantat språket pragmatisk i sosial interaksjon med andre barn i barnehagen?
(Master thesis, 2012)I Norge fødes ca. 0,1 % av nyfødtkullende med et alvorlig nevrogent hørselstap. Hørsel og talespråk henger nøye sammen og en person med et alvorlig hørselstap vil få problemer med å tilegne seg et funksjonelt talespråk. ... -
Hvordan bruker naturfaglærere spontane støttestrukturer i dialoger og hvordan kan dette fremme elevenes dybdelæring?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i realfagenes didaktikk handler om hvordan naturfaglærere bruker spontane støttestrukturer i dialoger med elevene. Hensikten med studien var å undersøke hvilke støttestrukturer lærerne brukte, og hvordan ... -
Hvordan CSR-kommunikasjon påvirker brand equity hos unge forbrukere
(Master thesis, 2021)CSR-kommunikasjon er en viktig del av virksomhetens markedsføring for å kunne vise til egen rolle som samfunnsaktør. Derfor er det viktig for virksomheter å fokusere på hvordan effektiv CSR-kommunikasjon formes og hvordan ... -
Hvordan er det å være bærer av en kristen identitet for ungdom i dag? Om religion, identitet og KRLE
(Master thesis, 2022)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring tematiserer hvordan det er å være ung og religiøs i dag, med spesiell vekt på kristen tro. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan er det å være bærer av en kristen ... -
"Hvordan er det egentlig å dø?" En komparativ litterær analyse om hvordan døden fremstilles i to barnebøker.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden fremstilles i Å ri på enhjørninger (2021), skrevet av Mariangela Di Fiore og Snøsøsteren (2018) av Maja Lunde. Begge barnebøkene er illustrert av Lisa Aisato. Temaet undersøkes ... -
Hvordan er økonomifunksjonen organisert i små kommuner, og hva er hovedutfordringene?
(Master thesis, 2021)Økonomistyringen i offentlig sektor blir stadig viktigere og mer utfordrende. New Public Management (NPM) er en internasjonal utviklingstrend som de senere tiår har ført til et økt fokus på økonomistyringen i offentlig ... -
Hvordan erfarer fagansatte i fagskolen å undervise studenter med funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven innenfor det spesial pedagogiske feltet handler om fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser i fagskolen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende ... -
Hvordan erfares skolevegring av skoleledere i barne- og ungdomsskoler?
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan ledere ved skoler i Norge oppfatter skolevegring og hvilke tiltak de gjør ved sine skoler for å håndtere utfordringene. Ved å utforske deres perspektiver, ... -
Hvordan erfares skolevegring av skoleledere i barne- og ungdomsskoler?
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan ledere ved skoler i Norge oppfatter skolevegring og hvilke tiltak de gjør ved sine skoler for å håndtere utfordringene. Ved å utforske deres perspektiver, ... -
Hvordan få flere innbyggere i fjellbygdene: en systematisk undersøkelse av noen tilflyttingsprosjekter
(Master thesis, 2013)Ettersom det settes i gang mange prosjekter for økt bosetting i fjellregioner i Norge, må mange mene at flyttstrømmene kan påvirkes. Det må finnes en tro på at dette gjøres ved å drive de gode prosjekter og å ha de gode ... -
Hvordan forstår lærere anerkjennende undervisning? Hvordan arbeider de for en anerkjennende undervisning, og hvilke erfaringer har de?
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Masteroppgavens siktemål har vært å finne svar på hvordan lærere forstår, tilrettelegger og har erfart anerkjennelse i sitt arbeid med elever, samt betydningen av anerkjennelse for elevers utvikling og ... -
Hvordan forstår mellomledere kunnskap og kunnskapsdeling, og med hvilke utfordringer og muligheter?
(Master thesis, 2023)Denne studien setter søkelyset på hvordan mellomledere forstår kunnskap og kunnskapsdelingsprosesser, herunder hvilke forhold som fremmer og hemmer deling av kunnskap. Studien er inspirert av Innlandet fylkeskommunes fokus ... -
Hvordan forstås fagfornyelsens dybdelæringsbegrep i tre nye lærebøker i norsk?
(Master thesis, 2021)Hovedmålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan dybdelæring, slik det er definert i fagfornyelsen, forstås i tre lærebøker i norsk. Mitt utgangspunkt er opplevelsen av mange og uklare oppfatninger av hva dybdelæring ... -
Hvordan fungerer tiltakene til NAV
(Master thesis, 2017)I denne studien har jeg tatt en nærmere titt på hvordan tiltakspakken til NAV fungerer og hva den har å tilby sine brukere. Jeg har gått inn på hvordan tiltakspakken fungerer og hva som er innholdet i tiltakspakken. Fungerer ... -
«Hvordan gikk det på skolen?» En kvalitativ studie av hva ungdom med barnevernserfaring forteller om sin fullføring av yrkesfaglig videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Fullføringsandelen i videregående opplæring i Norge er høy. Likevel, faller et relativt stort antall elever ut av videregående opplæring. Gutter har større grad av skolefrafall enn jenter og yrkesfaglig opplæring har ... -
Hvordan gir elevsamtalen rom for medvirkning i egen læring? Dialogen som læringsarena i formativ vurdering
(Master thesis, 2009)Norsk: Mål: Denne undersøkelsen formål er å identifisere prosesser som kan beskrive kvaliteten av dialogprosessen mellom lærer og elev. Den retter fokus mot kvalitative aspekter av dialogen hvor barns erfaringer blir ...