Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 1045-1064 av 2527
-
Hvordan forstås fagfornyelsens dybdelæringsbegrep i tre nye lærebøker i norsk?
(Master thesis, 2021)Hovedmålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan dybdelæring, slik det er definert i fagfornyelsen, forstås i tre lærebøker i norsk. Mitt utgangspunkt er opplevelsen av mange og uklare oppfatninger av hva dybdelæring ... -
Hvordan fungerer tiltakene til NAV
(Master thesis, 2017)I denne studien har jeg tatt en nærmere titt på hvordan tiltakspakken til NAV fungerer og hva den har å tilby sine brukere. Jeg har gått inn på hvordan tiltakspakken fungerer og hva som er innholdet i tiltakspakken. Fungerer ... -
«Hvordan gikk det på skolen?» En kvalitativ studie av hva ungdom med barnevernserfaring forteller om sin fullføring av yrkesfaglig videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Fullføringsandelen i videregående opplæring i Norge er høy. Likevel, faller et relativt stort antall elever ut av videregående opplæring. Gutter har større grad av skolefrafall enn jenter og yrkesfaglig opplæring har ... -
Hvordan gir elevsamtalen rom for medvirkning i egen læring? Dialogen som læringsarena i formativ vurdering
(Master thesis, 2009)Norsk: Mål: Denne undersøkelsen formål er å identifisere prosesser som kan beskrive kvaliteten av dialogprosessen mellom lærer og elev. Den retter fokus mot kvalitative aspekter av dialogen hvor barns erfaringer blir ... -
Hvordan gjennomføres lederrekruttering i Hamar kommune. Hvilke behov ligger til grunn, og hvordan gjennomføres disse prosessene for å unngå feilansettelse?
(Master thesis, 2018)Forskningsprosjektet startet i en felles interesse hos oss siden vi begge har yrkespraksis fra fagfeltet rekruttering og har flere års erfaring innen offentlig sektor. Vi ønsket å se nærmere på hvilke prosesser som ... -
Hvordan har en skole jobbet med tematikken gutter i skolen, og på hvilken måte har dette påvirket lærernes praksis?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en oppgave som har tatt utgangspunkt i et prosjekt som er satt i gang for å forsøke å utjevne forskjeller mellom gutter og jenters prestasjoner i skolen. Oppgaven ønsker å se på hvordan ... -
Hvordan har Forsvarets ledelsesideal endret seg i rammen av tillitt og kontroll i nyere tid?
(Master thesis, 2021)Norsk sammendrag Denne oppgaven omhandler endringer i Forsvarets ledelsesidealer over tid i rammen av begrepene tillitt og kontroll. Spesielt rettes fokus på hvilken effekt endringsdriverne traumatiske hendelser, ... -
Hvordan har relasjonen mellom politikerne og administrasjonen blitt påvirket av at kommunen ble en ROBEK-kommune?
(Master thesis, 2017)I 2015 ble Marker kommune ble en såkalt «ROBEK-kommune». Kommunen opplevde noen år med underskudd som den ikke klarte å dekke opp slik loven krevde. Resultatet ble omtrent ett år som «ROBEK-kommune». Utgangspunktet for ... -
Hvordan har små og mellomstore virksomheter håndtert Covid 19? En studie med fokus på ledelse, strategi og kultur
(Master thesis, 2021)Covid-19 blir omtalt som vår tids mest inngripende krise, en krise som i over et år har rammet enkeltpersoner og virksomheter med ulik karakter og styrke. Hvordan har egentlig denne krisen påvirket små og mellomstore ... -
Hvordan implementeres # Råbra i to organisasjoner i helse- og omsorgssektoren sett fra et lederperspektiv?
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet har som mål å se på hvordan #råbra er blitt implementert i organisasjoner i helse- og omsorgssektoren, sett fra en leders perspektiv. #Råbra er et verktøy som en kan bruke for å få frem gode situasjoner ... -
Hvordan inkluderer kroppsøvingslærere elever med fysisk funksjonshemming, i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2022)Sammendrag Ønsket med denne masterstudien er å opplyse og forklare om hvordan elever med fysisk funksjonshemming blir inkludert av kroppsøvingslæreren. Med andre ord er det å belyse hva kroppsøvingslærere fra ulike ... -
Hvordan ivaretas brukermedvirkning i digitalisering og automatisering av offentlige velferdstjenester
(Master thesis, 2022)Brukermedvirkning er en viktig del av den offentlige forvaltingen i Norge generelt, og er sentralt i å opprettholde legitimiteten som velferdstjenester er avhengig av å ha. Denne oppgaven setter søkelys på hvordan ... -
Hvordan ivaretas brukermedvirkning i digitalisering og automatisering av offentlige velferdstjenester.
(Master thesis, 2022)Brukermedvirkning er en viktig del av den offentlige forvaltingen i Norge generelt, og er sentralt i å opprettholde legitimiteten som velferdstjenester er avhengig av å ha. Denne oppgaven setter søkelys på hvordan ... -
Hvordan ivaretas innovasjonsprosjekter i offentlig sektor? : hvorfor lykkes noen og andre ikke?
(Master thesis, 2014)Den offentlige sektoren er godt utviklet i store velferdsstater som Norge (Rønning og Teigen, 2007). Det som i hovedsak skiller det offentlige fra det private er ivaretakelsen av demokratiet (ibid.). Det offentlige skal ... -
Hvordan jobber lærere med å skape et godt psykososialt miljø med vekt på relasjonen?
(Master thesis, 2020)Elevenes rett til et godt psykososialt miljø har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste ti-årene. Interessen for å kunne gi trygghet, trivsel og mestring til alle barn har ført til økt forskning innenfor psykososiale ... -
Hvordan kan barnehageassistenters kompetanseheving forstås - sett ut fra et konkret kompetansehevingstiltak?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan barnehageassistenters kompetanseheving forstås - sett ut fra et konkret kompetansehevingstiltak. Bakgrunnen for studien er ... -
Hvordan kan dataspill brukes som et læringsverktøy i KRLE faget?
(Master thesis, 2023)Det har blitt en økt interesse for dataspill i skolen og flere lærere har også fått en positiv innstilling til dette. Fremdeles er det mangel på forskning som angår dataspill som læringsverktøy i skolen, spesielt i forbindelse ... -
Hvordan kan eksistensialismen, fenomenologien og sosialkonstruksjonismen bidra til en forståelse av barn med atferdsvansker?
(Master thesis, 2011)Hensikten med masteroppgaven er å få en forståelse av hvordan atferdsvansker kan forstås og skapes gjennom eksistensialismen, fenomenologien og sosialkonstruksjonismen. Epistemologiene har ulike syn på om atferdsvanskerer ... -
Hvordan kan elevmedvirkning bli en integrert del av skolehverdagen?
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan elevmedvirkning kan bli en integrert del av elevenes skolehverdag. Jeg har valgt å følgeforske ... -
Hvordan kan elevvurdering bidra til en bedre tilpasset opplæring? Vurdering for læring og kultur for vurdering med utgangspunkt i elevsamtalen
(Master thesis, 2010)Norsk: Hensikten med denne studien er å finne ut om elevvurdering kan gi muligheter for en forbedring av kvalitet i opplæringen. Den setter fokus på elevsamtaler og om de kan være et redskap som kan bidra til å gjøre ...