Blar i Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH på emneord "norsk"
Viser treff 1-10 av 10
-
«Egentlig er det jo to helt forskjellige ting» En kvalitativ analyse av ungdommers skriving i to kontekster
(Master thesis, 2014)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er ungdommers skriving i to kontekster: på skolen der ungdommene skriver tekster i norskfaget og på fritida der de skriver blogg. Problemstillingen min er todelt. Det første spørsmålet ... -
En refleksiv studie av avgangsprøver som diskursiv posisjonering.
(Master thesis, 2017)Norsk: Studier av avgangsprøver etter endt grunnskole har vist at en diskursiv endringsprosess har virket inn på oppgaveformuleringer og elevbesvarelser i norskfaget. Gjennom en studie av læreplanhistorie, eksamensoppgaver ... -
«Hver dag på skolen så var det sånn – du kommer til å klare det!» Om nyankomne elever og opplæring i grunnleggende norsk - et elevperspektiv
(Master thesis, 2021)Norsk: Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om nyankomne elevers opplevelse av opplæringen i grunnleggende norsk. I en norsk kontekst er det behov for økt kunnskap om nyankomne elever generelt og elevperspektivet ... -
«Kære, lad os ikke komme ind på følelser og sligt noget» - En studie av skjønnlitteraturens rolle i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2019)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er skjønnlitteraturens rolle i norskfaget i den nye læreplanen Fagfornyelsen. Oppgaven undersøker hvordan skjønnlitteraturens rolle kan legitimeres ved hjelp av det nye tverrfaglige ... -
Lesing av skjønnlitteratur i norskfaget på yrkesfag.
(Master thesis, 2016)Norsk: Hva kan en lærer gjøre for å fremme motivasjon for å lese skjønnlitteratur? Utfordringen til læreren kommer først og fremst til uttrykk gjennom møtene med umotiverte elever og konkrete verktøy for å endre dette. I ... -
Nyere norsk fantasy for barn og unge, en analyse av Lars Mæhles Landet under isen (2009).
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne masteroppgaven undersøker på hvilken måte Lars Mæhles roman Landet under isen (2009) bidrar til å nyskrive nyere norsk fantasylitteratur for barn og unge. Den teoretiske plattformen for oppgaven gjør bruk av ... -
«Slipp dem løs!» En kvalitativ studie av fem læreres oppfatninger om fagsamtaler i norsk med nyankomne flerspråklige ungdommer
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne oppgaven hører inn under feltet norsk fagdidaktikk, og er rettet mot norsk som andrespråk. Fokus i oppgaven er på læreren som underviser i norskfaget for flerspråklige ungdommer som kommer til Norge sent i ... -
Tilegnelse av bestemthet hos polske norskstudenter. En kasusstudie.
(Master thesis, 2017)Norsk: Bestemthet er en utfordrende kategori som alle norskinnlærere møter på sin vei mot å bli flytende språkbrukere. Voksne læretakere hvis morsmål ikke markerer referanseforholdene grammatisk, er spesielt utsatt for ... -
Utvikling av muntlig kompetanse i norskfaget. Et dypdykk i lærernes didaktiske verktøykasse.
(Master thesis, 2021)Norsk: Muntlige ferdigheter er én av de grunnleggende ferdighetene i norsk skole. Samtidig fastslår læreplanen at «norsk har et særlig ansvar for utviklingen av muntlige ferdigheter» (LK20). Denne studien er derfor spesielt ... -
Vurderingsdiskurser: en analyse av vurderingsdiskurser på nettstedet «Vurdering for læring», fra et norskfaglig perspektiv
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er vurdering for læring. Utdanningsdirektoratet har en nettside som heter Vurdering for læring, og i denne oppgaven har jeg satt lys på hva slags vurderingsdiskurser nettstedet bærer oppe. Jeg har ...