Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 121
-
Digital sjibbolett? Testing av andrespråksskriving med penn og PC.
(Master thesis, 2016)Norsk: Delferdigheten skriftlig produksjon på Norskprøven for innvandrere, arrangert av Vox, ble digitalisert i 2014. Antall elever som nådde nivå B1 (fra Det felles europeiske rammeverket for språk) i denne delferdigheten ... -
The Trickster as Critical Stance in the Postmodern Fiction of Maxine Hong Kingston, Ishmael Reed, and Thomas King.
(Master thesis, 2016)English: The focus of this master thesis is the trickster, a culture hero of indigenous mythologies and also the frequent protagonist of postmodern fiction with multiethnic roots. The analysis focuses on the trickster in ... -
Ironi og posisjoner i Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten».
(Master thesis, 2016)Norsk: Avhandlingen gir en fortolkning av Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten». Det legges opp til en pragmatisk holdning der terminologi fra ulike teoretiske retninger kan tjene til å belyse ... -
Addressing 21st century skills: Breakout games in the EFL classroom.
(Master thesis, 2017)English: A new National Curriculum is under development, adding 21st century skills into the mix, with an added focus on the skills learners will need in the future. The focus of this thesis is therefore to explore how ... -
Sang, fellesskap og skoleidentitet - i en norsk folkehøgskole.
(Master thesis, 2017)Norsk: Hvordan sang og musikk kan skape fellesskap og skoleidentitet i folkehøgskolen er temaet for denne avhandlingen. Avhandlingen har to forskningsspørsmål. Disse er: Hvordan bruker en spesifikk folkehøgskole sang og ... -
English literature: How do college students prepare for class?
(Master thesis, 2017)English: The aim of this study is to describe and analyze how first year college students studying English literature in Norway prepare for class discussions/work. English literature I class is offered in the Foundation ... -
Fiolinopplæring og musikalsk litterasitet: komparativ analyse av norske fiolinlærebøker.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne avhandlingen er en komparativ analyse av fire fiolinlærebøker for nybegynnere. Tre av disse er skrevet av norske forfattere, og den fjerde er skrevet av en svensk forfatter og oversatt til norsk. Disse er for ... -
Kamillas venn og Kamilla og tyven (del 2). En komparativ analyse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Litteraturviter Jakob Lothe hevder at narrativ teori kan hjelpe oss til å forstå hva som knytter litteratur og film sammen, og hva som skiller disse to formene for narrativ presentasjon fra hverandre. Forholdet ... -
The use of digital textbooks in upper secondary school English classrooms in Norway.
(Master thesis, 2017)English: After hundreds of years of being confined to paper, textbooks are going digital. Different publishers have different views on what a digital textbook should look like, and in the middle of this are the teachers ... -
It is easier to mend when you know what you are mending. A study of variables that influence students´ oral participation in an EFL classroom and how to mend low oral participation.
(Master thesis, 2017)English: This study investigates variables that increase and decrease students´ oral participation. It also investigates how to mend low participation. The research questions were 1) what increase and decrease oral ... -
Følelse, forestilling, fellesskap - Legitimering av skjønnlitteratur i norskfaget.
(Master thesis, 2017)Norsk: Problemstillinga i denne masteroppgava er: «Hvordan kan skjønnlitteraturens plass i skolens norskfag legitimeres for framtida?». Den blir besvart gjennom bruk av hermeneutisk metode, der ulike tekster blir forsøkt ... -
«Når ordene er der, men ikke kommer ut…» - en studie av slagrammedes deltakelse i skriftspråksamfunnet.
(Master thesis, 2017)Norsk: «Når ordene er der, men ikke kommer ut...» er en masteroppgave i kultur og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar. Voksne slagrammede med kognitive utfordringer får ikke et godt nok tilbud ... -
«Og visa har jeg laga på en gammal melodi» Tradisjon og mening i Alf Prøysens barneviser.
(Master thesis, 2017)Norsk: Masteroppgaven er basert på et utvalg av Alf Prøysens barneviser med melodibakgrunn i tradisjonsmusikken. Alf Prøysen brukte, særlig i starten på sin karriere, melodier fra tradisjonsmusikken i sine hjemtrakter til ... -
Student Engagement with Curricular Literature in English. An Indication from Students in Tertiary Education.
(Master thesis, 2017)English: Previous research suggests that Norwegian students in higher education struggle with English academic literature (Hellekjær, 2009) and instruction (Hellekjær, 2010; Schwach, Brandt, & Dalseng, 2012). The present ... -
En refleksiv studie av avgangsprøver som diskursiv posisjonering.
(Master thesis, 2017)Norsk: Studier av avgangsprøver etter endt grunnskole har vist at en diskursiv endringsprosess har virket inn på oppgaveformuleringer og elevbesvarelser i norskfaget. Gjennom en studie av læreplanhistorie, eksamensoppgaver ... -
Nordnorsk visekultur. Kjennetegn i dag og videreføring av tradisjoner.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne avhandlingen tar for seg den nordnorske visekulturen, og ser nærmere på definisjon og videreføring av tradisjoner. Problemstillingen sier: Hvordan videreføres nordnorsk visekultur gjennom generasjoner, og ... -
Numeracy og voksne minoritetsspråklige med liten skolebakgrunn.
(Master thesis, 2017)Norsk: Numeracy, eller grunnleggende ferdigheter i regning, kan anses som en tilgangskompetanse i samfunnet, og en nøkkel til deltagelse på mange samfunnsarenaer. Alle mennesker, uansett kulturbakgrunn, har med seg en ... -
Kommunikasjon i band – en undersøkelse av en uformell bandpraksis.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon i et band som en uformell lærings- og musiseringspraksis. Den undersøker hvilke former for kommunikasjon som oppstår i et band, i en samspillsituasjon. Bandet i undersøkelsen ... -
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet.
(Master thesis, 2016)Norsk: Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et utvalg nyere norske historiske barne- og ungdomsromaner ... -
Fellessang på Musikklinja – sangens funksjoner i et ungdomsmiljø.
(Master thesis, 2016)Norsk: «Fellessang på Musikklinja – sangens funksjoner i et ungdomsmiljø» er en masteroppgave som utforsker korsang, allsang og andre former for fellessang på den videregående opplæringen Musikk, dans og drama. Problemstillingen ...