Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 121
-
Arbeidsretting av nybegynneropplæring i norsk: en komparativ analyse av ordforrådet i to utgaver av På vei
(Master thesis, 2021)Denne studien er en masteroppgave i andrespråksdidaktikk, levert på studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en komparativ analyse av ordforrådet i den 3. og 4. ... -
Spor av SPOR: En studie av kunst som verktøy for utvikling av nye handlingsmuligheter og økt aktørskap
(Master thesis, 2020)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler den inkluderende forestillingen SPOR i Kilden Teater- og Konserthus i Kristiansand hvor profesjonelle og amatører, mennesker med og uten funksjonsnedsettelse står på samme scene ... -
Trøtte bjørner og koko barn! En studie av to barnehagers møte med en sangapp under utvikling.
(Master thesis, 2020)Norsk: I denne studien undersøker jeg hvordan musikalsk samhandling oppstår i to utvalgte barnehager ved bruk av musikkarrangement på lydfiler. Lydfilene med musikkarrangementene er noe av det foreløpige musikkmaterialet ... -
Lærarrefleksjonar og ordinnlæring. Korleis kan intensive språkkurs vere med på å auke det akademiske ordforrådet hjå elevar i 1.klasse?
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgåva har eg sett på lærarrefleksjonar om ordinnlæring hjå elevar i 1. klasse som deltek på eit intensivt språkkurs for å auke det akademiske ordforrådet. Bakgrunnen for dette er at ein kommune på austlandet ... -
Literature and ethics. Spiegelman’s Maus in the upper secondary English classroom.
(Master thesis, 2020)English: The core curriculum emphasizes the importance of critical thinking and ethical awareness. The overall aim of this thesis is to discuss how one can use literature to explore issues of ethics in the English language ... -
«Min musikk er liksom min, hvis du skjønner» Om et utvalg 9.-trinnselevers forhold til og bruk av musikk i og utenfor musikklasserommet.
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever i en utvalgt 9.klasse tar i bruk musikk i og utenfor musikkundervisningen på skolen. Gjennom klasseromsobservasjon og intervjuer med elevene settes fokus på elevenes ... -
En didaktisk studie av lærerrespons av elevtekster produsert av andrespråksskrivere
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne didaktiske masteroppgaven har responsanalyse vært hovedstudieobjektet, og problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner norsklæreres respons på elevtekster produsert av andrespråkselever, og hvordan ... -
«Flink og hyggelig, det er ikke viktig hvis du kan ikke skrive». Voksne migranters investering i skriving på norsk som andrespråk.
(Master thesis, 2019)Norsk sammendrag: Denne studien belyser hvordan noen migranter opplever å investere i å skrive på norsk som andrespråk i grunnskolen for voksne. Jeg har valgt å fokusere på ferdigheten skriving fordi skriving er essensielt ... -
Musikk og eksistens: Potensielle interaksjoner mellom musikalske eksistensielle erfaringer og konstruksjon av musikalsk identitet
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne oppgaven skal jeg gjøre en fortolkning av to forskningsområder: den musikalske eksistensielle erfaring og musikalsk identitet, med den hensikt å kunne studere disse, ikke som adskilte fenomen, men som nært ... -
«Kære, lad os ikke komme ind på følelser og sligt noget» - En studie av skjønnlitteraturens rolle i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2019)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er skjønnlitteraturens rolle i norskfaget i den nye læreplanen Fagfornyelsen. Oppgaven undersøker hvordan skjønnlitteraturens rolle kan legitimeres ved hjelp av det nye tverrfaglige ... -
Musikk og Integrering: En undersøkelse av musikk som ressurs for bedre integrering av minoritetsspråklige elever og innvandrere.
(Master thesis, 2018)Norsk: "Musikk og Integrering: En undersøkelse av musikk som ressurs for bedre integrering av minoritetsspråklige elever og innvandrere", er en masteroppgave som undersøker om musikk kan være en verdifull integreringsressurs, ... -
Narrativ erfaring som ressurs i skriveopplæring
(Master thesis, 2018)Norsk: I dette prosjektet tar jeg utgangspunkt i at ungdom i stadig mindre grad leser bøker. Imidlertid bruker de, ifølge Norsk mediebarometer (Statistisk sentralbyrå/Vaage, 2018), stadig mer tid på fortellinger i form ... -
Melodiske horisonter
(Master thesis, 2018)Norsk: I denne filosofisk orienterte oppgaven undersøker jeg, ved hjelp av en fenomenologisk innfallsvinkel, hvordan melodiopplevelse er knyttet til lytterens kroppsopplevelse. Den rådende læreplanen (Utdanningsdirektoratet, ... -
Laryngeal physiology and terminology in CCM singing. A thesis investigating research on the underlying laryngeal physiology of CCM singing techniques, and experiences of teaching CCM genres to adolescents.
(Master thesis, 2018)English: As a singing teacher, one may find that thorough and consistent descriptions of the laryngeal physiology underlying various CCM singing techniques are hard to come by. Books, blogs and magazines concerned with ... -
Miljø- og klimakrise i Lars Mæhles Bouvetøya 2052: En økokritisk lesning
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler en studie av romanen Bouvetøya 2052 (2015) av Lars Mæhle. Temaet i denne masteroppgaven er hvordan miljø- og klimakrise blir framstilt i en ungdomsroman, og hvilket danningsperspektiv ... -
I kva grad har UiU gjort lærarane meir bevisste på skriving? Intervju av ressurslærarar med vekt på utvikling og suksessfaktorar.
(Master thesis, 2018)Norsk:Føremålet med denne oppgåva er å finne ut om satsinga Ungdomstrinn i utvikling (UiU) har gjort lærarane på tre skular meir bevisste på skriving. For å finne ut av dette har eg intervjua tre ressurslærarar som har ... -
Trompet i barnehagen – Ikke noe hokus pokus, egentlig!
(Master thesis, 2018)Norsk: I denne avhandlingen har målet vært å undersøke hvordan gruppeundervisning på pocket-trompet for førskolebarn i barnehagen kan fungere som del av kulturskolens tilbud. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming med ... -
Applying Cognitive Linguistics in the EFL Classroom
(Master thesis, 2017)English: This thesis explores cognitive science and linguistics to connect theory and research on cognition to vocabulary teaching in the EFL classroom. In 2016, the Norwegian Ministry of Education and Research proposed ... -
Tilegnelse av bestemthet hos polske norskstudenter. En kasusstudie.
(Master thesis, 2017)Norsk: Bestemthet er en utfordrende kategori som alle norskinnlærere møter på sin vei mot å bli flytende språkbrukere. Voksne læretakere hvis morsmål ikke markerer referanseforholdene grammatisk, er spesielt utsatt for ... -
Identitet og norskfaget. En kritisk diskursanalyse av ordet identitet i tre læreplaner i norsk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å framstille noe av historisiteten til ordet identitet i sammenheng med norskfaget. Med utgangspunkt i Norman Fairclough (2003) sin tilnærming til kritisk diskursanalyse, utfører ...