Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Subject "VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282"
Now showing items 21-39 of 39
-
Jenter med diagnose ADHD i skolen
(Master thesis, 2009)Norsk: Diagnosen ADHD og medisinering av barn med sentralstimulerende midler vekker debatt i samfunnet. Enkelte hevder at vi har for smal forståelse av begrepet normalitet og at økende bruk av diagnoser er med på å ... -
La elevene prøve og oppleve selv for å lære.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvordan fag- og yrkesopplæring bør legges opp for at elevene skal oppnå den kompetansen som næringslivet og samfunnet trenger. Bakgrunnen for studien er utfordringer som utdanningen ... -
Lese- og skrivevansker og psykisk helse : finnes det en sammenheng mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassinger? Hvordan kan en eventuell sammenheng forklares?
(Master thesis, 2009)Norsk: Det er funnet signifikante sammenhenger mellom lese- og skrivevansker og psykiske vansker hos 10. klassingene. Disse sammenhengene finnes både mellom lese- og skivevansker og total vanskeskåre, og de fire delskalaene ... -
Lærere arbeider med inkludering - En empirisk undersøkelse av hvordan lærere arbeider med inkludering sett i lys av et sosiokulturelt perspektiv.
(Master thesis, 2016)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å finne ut hva lærerne selv vektlegger i sitt arbeid med inkludering, og se hvordan en sosiokulturell ... -
Lærernes tilpasningsarbeid for evnerike elever i den norske skolen: Hvordan arbeider lærere med å tilrettelegge for gode læringsvilkår for evnerike elever, og hvilke utfordringer ligger i dette arbeidet?
(Master thesis, 2012)Norsk: Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse som tar sikte på å undersøke hvordan lærere legger til rette for en tilpasset opplæring for evnerike barn, ... -
Nivådifferensierte grupper eller felles klasse. - Hvilken forskjell kan det gjøre for elevene?
(Master thesis, 2015)Norsk: Norsk skole har hatt ulike læreplaner i nyere tid med forskjelligartet tenkning om tilpasset opplæring og differensiering. I forkant av Mønsterplan74 var det ulik form for organisatoriskdifferensiering, omtalt ... -
Norskopplæring og integrering. Åpne dører? Opplever noen minoritetsspråklig kvinner at norsk- og samfunnskunnskapsopplæringen har bidratt til deres integrering i det norske samfunnet?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er basert på et kvalitativ studie, og problemstillingen lyder som FØLGER: Opplever noen minoritetsspråklige kvinner at norsk- og samfunnskunnskapsopplæringen har vært med å bidra til at de har ... -
Om bruk av språk og kropp i matematikkopplæring i et utvidet læringsrom: Hva kan lærer gjøre?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler hva lærer kan gjøre for at elevene skal få bruke egen kropp og eget språk i arbeid med matematikk. Bakgrunnen for oppgaven er undersøkelser som viser at en stor andel elever opplever ... -
«Skolen må fortelle oss hva vi skal gjøre, så skal vi gjøre det!» En kvalitativ studie om likeverdighet i samarbeidet mellom foreldre med minoritetsbakgrunn og norske lærere.
(Master thesis, 2016)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en kvalitativ studie av samarbeidet mellom norske lærere og minoritetsforeldre, og problemstillingen lyder som følger: Hvordan ... -
Spesialundervisning og kvalitet: Kvalitet på opplæringen for elever som mottar spesialundervisning: En casestudie
(Master thesis, 2012)Norsk: I denne oppgaven settes søkelyset på spesialundervisning og kvalitet ved å drøfte kvalitet på opplæringen for elever som mottar spesialundervisning. Denne elevgruppas hverdag er i mange tilfeller preget av manglende ... -
Svakere matematikkelever og deres styrker. En kvalitativ undersøkelse av elever som strever med matematikk, sett fra en sosiokulturell synsvinkel.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høyskolen i Hedmark, under studiet Master i tilpasset opplæring. Oppgaven er en kvalitativ studie som fokuserer på svake elever i matematikkfaget. Det er lagt vekt på elever som ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk.
(Master thesis, 2016)Norsk: I masteroppgaven tar jeg for meg temaet tilpasset opplæring for evnerike elever.Jeg ønsket å finne ut hvilke strategier som ble anbefalt i tidligere forskning og teori for å tilpasse undervisningen for evnerike ... -
Tilpasset opplæring for tospråklige elever i mainstream-klasserommet. En kvalitativ studie av et utvalg læreres måter å arbeide på.
(Master thesis, 2015)Norsk: I denne masteroppgaven skriver jeg om tilpasset opplæring for tospråklige elever. Jeg var nysgjerrig på hva lærere kan gjøre for å tilpasse undervisningen best mulig, ved at tospråklige elever er i klasserommet ... -
Tilpasset opplæring i et danningsperspektiv : Operasjonalisering av tilpasset opplæring, med fokus på overbevisning og overtalelse i læreres språklige formidling i klasserommet
(Master thesis, 2008)Norsk: Tilpasset opplæring skal være et bærende element i den norske skolen, i henhold til styringsdokumentene fra Kunnskapsdepartementet. Begrepet tilpasset opplæring er imidlertid tvetydig definert i departementets ... -
Utfordringer i segregerte opplæringstilbud : med fokus på kompetanse og bruk av skjønn
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Denne oppgaven handler om utfordringer knyttet til arbeid i segregerte opplæringstilbud for elever med ulike funksjonshemminger som har all sin opplæring etter § 5.1. i Opplæringsloven (Kunnskapsdepartementet, ... -
Utfordringer som lærere møter i implementering av inkluderende opplæring i grunnskoler i Tanzania. En kasusstudie av to grunnskoler i Tanzania.
(Master thesis, 2014)This study aimed at assessing the challenges that teachers face in implementation of inclusive education in primary schools in Tanzania. Using Mbeya inclusive schools as a case study, it assesses the implementation of ... -
Utforskende arbeid i naturfag - en tilnærming til tilpasset opplæring?
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven er en fenomenologisk studie som omhandler bruk av utforskende arbeidsmåter i naturfag og hvordan dette kan bidra til å ivareta intensjonen om tilpasset opplæring. Den baserer seg på en hypotese om ... -
Vurderingskulturen i en ungdomsskole med fokus på tilbakemeldingspraksis i norskfaget . Hvordan kan skolen utvikle bedre vurderingskultur for å oppnå mer optimal læring?
(Master thesis, 2015)Norsk: Formålet med oppgaven er å beskrive lærernes tilbakemeldingspraksis i norskfaget i en ungdomsskole for å kunne finne mulig forbedringspotensial i tilbakemeldingspraksisen til lærerne, som kan styrke vurderingskulturen ... -
Å realisere tilpasset opplæring gjennom litteraturundervisning.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å utvikle forståelsen av litteraturundervisning i engelskfaget. Videre er håpet at denne forståelsen vil kunne gi grunnlag for refleksjoner omkring ...