Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH: Nye registreringer
Viser treff 161-180 av 231
-
Norskopplæring og integrering. Åpne dører? Opplever noen minoritetsspråklig kvinner at norsk- og samfunnskunnskapsopplæringen har bidratt til deres integrering i det norske samfunnet?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er basert på et kvalitativ studie, og problemstillingen lyder som FØLGER: Opplever noen minoritetsspråklige kvinner at norsk- og samfunnskunnskapsopplæringen har vært med å bidra til at de har ... -
Dialog som pedagogisk verktøy
(Master thesis, 2014)Norsk: Temaet i oppgaven er hvordan kontaktlærere på første trinn i videregående skole kan bruke dialog som pedagogisk verktøy for å følge opp eleven, både faglig og sosialt. Dialog er en av grunnsteinene for å opprette ... -
"Alle gode ting fungerer" Relasjonsbygging og klasseledelse i en PALS-skole
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Problemstillingen er: På hvilken måte kan PALS-metoden styrke lærerens selvtillit som klasseleder? Og forskningsspørsmålet er: På hvilken ... -
Children with Visual Impairments in Tanzania. An investigation of the Challenges which Children with Visual Impairments face in Learning and Participation in Inclusive Primary schools.
(Master thesis, 2014)This study aimed at investigating the challenges which children with visual impairments face in learning and participation in inclusive primary schools. It was a qualitative case study design, which specifically aimed ... -
Utfordringer som lærere møter i implementering av inkluderende opplæring i grunnskoler i Tanzania. En kasusstudie av to grunnskoler i Tanzania.
(Master thesis, 2014)This study aimed at assessing the challenges that teachers face in implementation of inclusive education in primary schools in Tanzania. Using Mbeya inclusive schools as a case study, it assesses the implementation of ... -
Om bruk av språk og kropp i matematikkopplæring i et utvidet læringsrom: Hva kan lærer gjøre?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler hva lærer kan gjøre for at elevene skal få bruke egen kropp og eget språk i arbeid med matematikk. Bakgrunnen for oppgaven er undersøkelser som viser at en stor andel elever opplever ... -
INTEGRATION OF TRANSLANGUAGING IN LESSONS: An approach to teaching and learning in Namibian junior secondary schools. A qualitative case study in three regions in Namibia.
(Master thesis, 2014)English: The history of Namibia shows that Namibia was a German colony from 1884 to 1914. After Independence in 1990, English became the official language and the language of instruction as from grade 4 up to University ... -
Hvordan opplever vi hverandre? En kvalitativ undersøkelse om hvilke diskurser som kommer til uttrykk i den forståelsen minoritetsforesatte og lærere har av hverandre før skolestart og hvordan disse utvikles i løpet av det første skoleåret.
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2014. Oppgaven har som hensikt å finne ut hvilke diskurser som kommer til uttrykk i den forståelsen minoritetsspråklige foresatte og lærere ... -
Atferdsproblemer i skolen- En sammenlikning av elever med atferdsproblemer og øvrige elevers sosiale kompetanse og trivsel.
(Master thesis, 2014)Norsk: Problemstilling: Temaet atferdsproblemer i skolen, er et stadig like aktuelt felt, som det etter hvert er gjort en del forskning på. Den mest vanlige formen for atferdsproblemer er den som forstyrrer undervisningen, ... -
"Alle barn har en gnist i seg. Alt vi trenger er å tenne den." -IKT som hjelpemiddel for dyslektikere.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2014. Det er foretatt kvantitative spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad og til hvilke aktiviteter ... -
Sosial mobilitet i skolen. Hvilke sammenhenger er det mellom foresattes utdanning og elevenes deltakelse i det faglige og sosial felleskapet. Hvordan kan læreren motvirke sosial reproduksjon gjennom sin kontakt med elev og foresatte?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet under masterstudiet i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Egne forskningsfunn bygger på SPEED (The Function of Special Education) - undersøkelsen som er et samarbeid mellom ... -
Tilrettelegging av elevers fonologiske bevissthet i begynneropplæringa
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring gjennomført ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av to lærere i to ulike 1. klasser på to ulike skoler der problemstillingen til ... -
Samarbeid hjem – skole. Hvordan opplever og forstår foreldre og kontaktlærere hjem – skole samarbeidet?
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag: Samarbeid hjem – skole er et kjent tema for både foreldre og lærere. Hvordan samarbeidet skal være er grundig beskrevet i styringsdokumenter for skolen. Hvilken betydning samarbeidet har for elevenes ... -
Evnerike og talentfulle elever: Hvordan opplever ungdomsskoleelever med rike matematiske evner tilpasset opplæring i faget gjennom et nytt tiltak: Valgfag i matematikk 1T
(Master thesis, 2014)Norsk: I denne masteroppgaven tar jeg opp temaet tilpasset opplæring i matematikkfaget for evnerike og talentfulle ungdom. I opplæringsloven og i det nåværende Læreplanverket for Kunnskapsløftet står tilpasset, likeverdig ... -
Barnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkstimulerende aktivitet for minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Tittelen på oppgaven er «barnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkutviklende aktivitet for minoritetsspråklige barn i ... -
"Litterasitetsutvikling i en tospråklig kontekst" : hvordan opplever minoritetsspråklige voksne deltakere i norskopplæringen å kunne bruke morsmålet når de skal lære å lese og skrive?
(Master thesis, 2013)Norsk: Studien har tittelen «Litterasitetsutvikling i en tospråklig kontekst» og er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Gjennom videreutdanning og egne erfaringer som pedagog, har jeg opparbeidet ... -
I hvilken grad legger PP – rådgiver til rette for flerspråklige foreldres deltagelse i inntakssamtalen?
(Master thesis, 2013)Det norske samfunn er blitt et mer mangfoldig samfunn, noe som innebærer at befolkningen i Norge består av mennesker med forskjellige språk, kulturell og religiøs bakgrunn (Gjervan, Andersen & Bleka, 2012). Dette er ... -
Gi meg en sjanse: om lærerens forventning til elevene med henblikk på deres sosioøkonomiske status
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag. Problemstillingen for masteroppgaven er: Hvilken innflytelse kan lærerens forventninger ha på skoleprestasjoner hos elever med ulik sosioøkonomisk bakgrunn? Inspirasjonen for studien er tatt fra en lignende ... -
“Jeg er funksjonshemmet, so what!”
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: Da jeg var så heldig å vokse opp med en gutt som lider av sykdommen Spinal muskelatrofi, har jeg kjennskap til en fantastisk og unik livshistorie. Denne gutten, nå mannen, er som alle oss andre, og har aldri vært ... -
Hvorfor kommer de ikke? Minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem-skole-samarbeid i lys av teorier om makt og anerkjennelse
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av minoritetsspråklige foreldres erfaringer med hjem–skole-samarbeid. Bakgrunnene for undersøkelsen ...