Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH: Nye registreringer
Viser treff 141-160 av 231
-
Tilpasset opplæring i matematikk. Om klasseledelse i et utvidet læringsrom.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hva lærer kan gjøre for å tilpasse opplæringen i matematikk ved å bruke et utvidet læringsrom. Bakgrunnen for oppgaven er erfaringer og undersøkelser som viser at mange barn sliter ... -
Slik føles det. Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i matematikk.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne oppgavens tema er matematikk og tilpasset opplæring. Jeg har imidlertid ikke fokus på matematikkfaglige resultater eller den matematikkfaglige pedagogikken. Mange elever i norsk skole har en emosjonell motstand ... -
Kartlegging som en ressurs for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie på mellomtrinnet
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne studien tar utgangspunkt i mine egne erfaringer som faglærer, kontaktlærer, spesialpedagog og særskilt norskopplæringslærer. Mine erfaringer ser jeg i samsvar med et økende krav om at stadig mer av lærerens ... -
I hvilken grad opplever elever med dysleksi, i småskolen, at de får tilpasset opplæring sammenlignet med elever uten vansker?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2015. Det er foretatt kvantitative spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad elever med dysleksi i ... -
Læring i barnehagen. Diffraksjoner og det materielles agentskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven tar opp spørsmål knyttet til hvordan pedagoger kan forstå læring i barnehagen. Jeg ønsker å sette fokus på nye måter å tenke læring på innenfor barnehagefaglig pedagogikk. Ved å sette fokus på ... -
Hvordan har en skole jobbet med tematikken gutter i skolen, og på hvilken måte har dette påvirket lærernes praksis?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en oppgave som har tatt utgangspunkt i et prosjekt som er satt i gang for å forsøke å utjevne forskjeller mellom gutter og jenters prestasjoner i skolen. Oppgaven ønsker å se på hvordan ... -
Teachers’ attitudes towards inclusive education in regular primary schools in Tanzania.
(Master thesis, 2015)The main purpose of this study was to investigate regular primary school teachers’ attitudes towards inclusive education in regular primary schools in Tanzania. It was a qualitative study design, aimed at: first, to ... -
Kompetanseutvikling i barnehagen. En diskursanalyse av barnehagepersonales betydning for kvalitet i barnehagen.
(Master thesis, 2015)Norsk: Gjennom studiet i Tilpasset opplæring har jeg blitt mer og mer bevisst hvor viktig lederens rolle er i forhold til kompetanseutvikling. Jeg ønsket derfor å studere barnehagenes praksis ... -
La elevene prøve og oppleve selv for å lære.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvordan fag- og yrkesopplæring bør legges opp for at elevene skal oppnå den kompetansen som næringslivet og samfunnet trenger. Bakgrunnen for studien er utfordringer som utdanningen ... -
Å realisere tilpasset opplæring gjennom litteraturundervisning.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å utvikle forståelsen av litteraturundervisning i engelskfaget. Videre er håpet at denne forståelsen vil kunne gi grunnlag for refleksjoner omkring ... -
I hvilken grad er læringsmiljøet ved en skole påvirket av skolestørrelse?
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven har tittelen ” I hvilken grad er læringsmiljøet ved en skole påvirket av skolestørrelse?” og er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Ved å jobbe ved en fådelt skole ... -
Særlig viktig for barn med atferdsvansker? - en evaluering av LP-modellen 2012-2014, med fokus på barns atferd i et kontekstperspektiv.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne oppgaven bygger på en evaluering av LP-modellen, prosjekt læringsmiljø og pedagogisk analyse, 2012 - 2014. Datamaterialet er samlet inn av SePU (Senter for praksisrettet utdanningsforskning) ved Høgskolen i ... -
Nivådifferensierte grupper eller felles klasse. - Hvilken forskjell kan det gjøre for elevene?
(Master thesis, 2015)Norsk: Norsk skole har hatt ulike læreplaner i nyere tid med forskjelligartet tenkning om tilpasset opplæring og differensiering. I forkant av Mønsterplan74 var det ulik form for organisatoriskdifferensiering, omtalt ... -
En kvalitativ studie av hvordan tospråklige barneskoleelever opplever tospråklig opplæring.
(Master thesis, 2015)Norsk: Studiet er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Denne masteroppgaven omhandler tilpasset opplæring for tospråklige elever i norsk skole. Studien handler om å se enkeltindividet og fremme ... -
Dialog og medvirkning i hjem-skolesamarbeid
(Master thesis, 2015)Norsk: Dialog og medvirkning i hjem-skolesamarbeid er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Oppgavens hensikt er å belyse hvordan jeg kan legge til rette for at utviklingssamtalen blir en ... -
Tilpasset opplæring for tospråklige elever i mainstream-klasserommet. En kvalitativ studie av et utvalg læreres måter å arbeide på.
(Master thesis, 2015)Norsk: I denne masteroppgaven skriver jeg om tilpasset opplæring for tospråklige elever. Jeg var nysgjerrig på hva lærere kan gjøre for å tilpasse undervisningen best mulig, ved at tospråklige elever er i klasserommet ... -
«Han liker meg ikke, så det nytter ikke!» Elevens møte med læreren – anerkjennelsens betydning for elevens opplevelse av motivasjon og mestring.
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Bakgrunnen for studien er elev-lærer relasjonen. Min egen praksis har gjort meg oppmerksom på hvor stor betydning denne relasjonen har ... -
Motivasjon i skolen. Ungdomsskoleelevers fortellinger om motivasjon.
(Master thesis, 2014)Norsk: Min masteroppgave handler om motivasjon, og tittelen er motivasjon og læring. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av fire ungdomsskoleelever. Bakgrunnen for oppgaven er blant annet at forskning viser at elever ... -
I hvilken grad og på hvilken måte anerkjennes og synliggjøres elevenes kulturelle kapital i skolen?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteravhandlingen omhandler synliggjøring av kulturelt mangfold i klasserommet. Med utgangspunkt i Pierre Bourdieus begrep kulturell kapital og Axel Honneths anerkjennelsesteori drøftes det hvorvidt ... -
Barn som viser utagerende atferd i barnehagen- Barnehagelærernes profesjonelle kunnskap og ledelse
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler barnehagelæreres ledelse av arbeidet knyttet til barn som viser utagerende atferd i barnehagen. Oppgaven min bygger på en empirisk undersøkelse i tre barnehager. Mitt utgangspunkt for ...