• Boligsparing for Ungdom. Økonomiske faktorers påvirkning på studenters sparing 

      Faramarzi, Zhian; Slette, Morten (Bachelor thesis, 2015)
      Denne oppgaven tar for seg Boligsparing for Ungdom (BSU) og ser på effekten av ulike økonomiske faktorer opp mot sparing i BSU. Vi bruker beløp spart i BSU som et mål på studenters sparing og forsøker ved hjelp av statistiske ...
    • ”Borte bra, men hjemme best?” 

      Vold, Siri; Husfloen, Julie Spånberg (Bachelor thesis, 2015)
      Sammendrag: Tittel: Borte bra, men hjemme best? Bakgrunn: Kreft er en utbredt sykdom, og sykepleiere har en sentral rolle i å gi pleie og omsorg til kreftsyke. Sykdommen krever mange liv, og mange får dødsdommen en stund ...
    • "Breaks are a waste of time": En undersøkelse av nivået i lese- og skriveferdighetene i 2. trinn ved skole A i Sør-Afrika 

      Finstad, Marian (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: I en sørafrikansk kontekst har jeg sett nærmere på nivået i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen i 2. trinn ved skole A. Gjennom å analysere nasjonale tester i lese- og skriveferdigheter, viste resultatene ...
    • Bruddet mellom kirke og skole 

      Høines, Kjetil (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Grunnskolen i Norge har sin spede begynnelse i 1739. Den gang kun som en forlengelse av kirken, og dens funksjon var utelukkende konfirmasjonsforberedelse. I dag ser vi at situasjonen er en helt annen. Denne oppgaven ...
    • Bruk av kjæledyr i helsefremmende aktivitet 

      Thorød, Hanna Stensrud (Bachelor thesis, 2012)
      Denne undersøkelsen omhandler bruk av kjæledyr i helsefremmende aktiviteter. Kvalitativ forskningsmetode med bruk av dybdeintervju av tre personer med funksjonsnedsettelse er blitt benyttet. Resultatene viser at dyr bidrar ...
    • Bruk av tvang i demensomsorgen 

      Østbye, Malin; Dramstad, Siw Anita Kvisler (Bachelor thesis, 2018)
      Hensikt: Antallet personer med demens vil fordobles de neste 30-40 årene. På bakgrunn av dette ønsker vi å øke vår kunnskap om personer med demens, bruken av kommunikasjon, tillitsskapende arbeid og miljøbehandling for ...
    • Bruk av tvang i omsorgen for pasienter med demens 

      Rinden, Robina; Robina, Shabana K. (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: På bakgrunn av case ønsker vi å presentere vår problemstilling som en etisk refleksjon: «Hvordan kan vi som sykepleiere forholde oss i en situasjon der en pasient med Alzheimers sykdom motsetter seg å ta ...
    • Bruk av tvang i sykepleien til demente pasienter 

      Gaare, Brit Inger; Sandvik, Camilla (Bachelor thesis, 2012)
      Valg av problemstilling: Temaet ”Bruk av tvang i sykepleie til demente pasienter” omfatter et vidt spekter innen demensomsorgen. Det falt oss naturlig å tenke på hvor viktig kommunikasjon og samhandling som tillitskapende ...
    • Bruk av tvang overfor personer med demens 

      Borgen, Ida S.; Skinnehaugen, Ann Margit (Bachelor thesis, 2012)
      Presentasjon av problemstilling: Sykdommen demens angriper hjernen som gjør at du på sikt mister oversikten over deg selv og dine behov, gjør at det er vanskelig å ta vare på seg selv og ta egne beslutninger. På sikt vil ...
    • Bruk av UAV for registrering av viktige fenotypiske data med RGB sensor i Graminor AS sine foredlingsfelt 

      Ødegaard, Nikolai (Bachelor thesis, 2019)
      Norsk landbruk står ovenfor utfordringer med selvforsyningsgraden på mathvete. Det er ønsket en økning i produksjonen, samtidig som arealene tildelt dyrkning av mathvete blir mindre. For å kunne opprettholde selvforsyningsgraden ...
    • Bruk av uteskole: er det forskjeller i by og bygd? 

      Rasmussen, Lise Linn Elde (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag Forfatter: Lise Linn Rasmussen Oppgavens tittel: Bruk av uteskole, er det forskjeller i by og bygd? Problemstilling: I hvor stor grad er det forskjeller mellom by og bygd i bruk av uteskole på barneskoler ...
    • Bruk av vurdering for læring, med fokus på både faglig og sosial læring hos elever. 

      Kroken, Tina Wernerson (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg valgt å ta for meg temaet vurdering, hvor jeg har fokus på både faglig og sosial læring. Dette er blitt et økende tema dagens skoledebatt, som har gitt et økt fokus på å gi elever veiledning ...
    • Bruk og behandling av taps- og skademeldinger på personlig bekledning og utrustning i Forsvaret 

      Bøe, Magnus Buajordet (Bachelor thesis, 2015)
      Denne oppgaven handler om taps- og skademeldinger (TS) på personlig bekledning og utrustning (PBU) i Forsvaret. I oppgaven undersøkes mulighetene for effektivisering av bruk og behandling av TS og hva som er de viktigste ...
    • Brukermedvirkning og søvnkvalitet hos personer med demens 

      Bøvolden, Camilla Hansen; Korsmo, Marthe (Bachelor thesis, 2017)
      Bakgrunn: I sykepleie til eldre med demensutvikling kreves en tilnærming som vi ønsker å lære mer om. I dag har cirka 66.000 personer en demensdiagnose i Norge. Oppgaven er rettet mot brukermedvirkning i hverdagslige ...
    • Brukermedvirkning: et likeverdig samarbeid 

      Arnesen, Elise; Tangen, Ida Mari Skare (Bachelor thesis, 2017)
      Oppgavens formål: Å belyse hvilke faktorer som kan spille inn for sykepleiers tilrettelegging for brukermedvirkning hos pasienter som er isolerte, og å øke bevissthet rundt hvordan dette kan gjennomføres på en faglig ...
    • Brystkreft og mestring 

      Gjersøe, Victoria Elise; Holm, Tine (Bachelor thesis, 2013)
      Formål Formålet med oppgaven er å belyse temaet brystkreft og hvordan sykepleier kan hjelpe kvinner med brystkreft å mestre hverdagen, samt hvordan pasienten selv kan bidra til å fremme mestring. Problemstilling Probl ...
    • Brystkreftbehandling. En trussel mot selvbildet? 

      Mælingen, Marte Guttormsen; Otnes, Torill (Bachelor thesis, 2016)
      Tittel: Brystkreftbehandling. En trussel mot selvbildet? Bakgrunn: Daglig rammes omlag 10 norske kvinner av brystkreft. Kirurgi er den mest effektive behandlingen, og cirka halvparten av disse kvinnene vil få operert vekk ...
    • BRØK PÅ MELLOMTRINNET - en undersøkelse av hvilke misoppfatninger vi kan finne innenfor temaet brøk på 7.trinn. 

      Olsen, Marianne (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Temaet for denne oppgaven er brøk på mellomtrinnet, og problemstillingen lyder som følger: Hvilke misoppfatninger innenfor brøk kan man finne på 7.trinn? For å besvare denne problemstillingen har jeg benyttet et ...
    • Brøkforståelse på 6.trinn - En undersøkelse av hvilke misoppfatninger vi kan finne om brøk på 6. trinn. 

      Løkken, Anette Tveterhagen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Brøk regnes for å være et av barneskolens vanskeligste temaer innenfor matematikk, og denne oppgaven omhandler hvilke misoppfatninger i brøk vi kan finne på 6.trinn. For å hjelpe elevene på rett vei er det viktig ...
    • Bør agronomutdanningen i Norge forandres? En sammenligning mellom det norske og det tyske utdanningssystemet 

      van Lessen, Menno Cornelius (Bachelor thesis, 2018)
      Denne bacheloren sammenligner den norske agronomutdanningen på videregående skole (VGS) med det tyske. Dette er for å finne ut om det er noe vi kan lære av den tyske landbruksutdanningen for å forbedre vårt tilbud her i ...