• Diabetes 1 skal bli min venn og ikke min fiende 

      Berntsen, Channy Dina; Rundgren, Torill (Bachelor thesis, 2013)
      Livet kan være ganske utfordrende til tider for de aller fleste mennesker. Vi vet at ungdomsårene kan være en spennende tid som innebærer både opp- og nedturer. Når enkelte i tillegg opplever å få en diagnose på en kronisk ...
    • Fysisk aktivitetsnivå i ungdomsskolen sett i forhold til Helsedirektoratets anbefalinger 

      Løkken, Andreas (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: «Hvordan er det fysiske aktivitetsnivået hos elever ved en utvalgt ungdomsskole på Østlandet? Er nivået i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger?». Metode: For å kunne få svar på min problemstilling ...
    • Holdninger til kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen 

      Myhrer, Kristian (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: Min hovedproblemstilling: «Hvilke holdninger har ungdomsskoleelever til kroppsøvingsfaget?». Teori: Jeg tar for meg teorien rundt holdninger i kroppsøving, og emnene faget inneholder i forhold til ...
    • Hvordan er rammebetingelsene for å tilpasse undervisningen for elever med særskilte behov i kroppsøvingsfaget på en videregående skole på Østlandet? 

      Ullersmo, Jeanette Nydahl (Bachelor thesis, 2012)
      Innledning: Forteller om min ferd gjennom 3 året på Høgskolen. Her tar jeg for meg hva jeg skal gjøre i oppgaven og hvilket emne jeg skal belyse. Forteller om hvor viktig tilpasset fysisk opplæring er og at hele elevenes ...
    • Hvorfor faller aktivitetsnivået fra 9- til 15 årsalder? 

      Bjerke, Kristin Ødegård (Bachelor thesis, 2012)
      Problemområde: Forskning viser at aktivitetsnivået blant barn og unge faller fra de er 9 til 15 år gamle (Anderssen, Kolle, Steene-Johannessen, Ommundsen & Andersen, 2008). Mange slutter i sine idretter og blir inaktive. ...
    • Inkludering og ekskludering i kroppsøvingsfaget 

      Kalstad, Mari (Bachelor thesis, 2012)
      Hovedproblemstilling: Hvilke konsekvenser får inkludering og/eller ekskludering for elevene med tanke på kroppsøvingslærernes handlinger og metoder? I lys av dette kommer tiltak som kroppsøvingslærerne gjør for at elevene ...
    • Læringsklima og tilfredsstillelse av de grunnleggende psykologiske behov 

      Bovolden, Helene Kronvold (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: Hvordan motivasjonelt klima påvirker elevenes grunnleggende behov? Metode: Kvantitativ metode med spørreundersøkelse på elever i grunnskolen i Sør-Østerdalen, med fokus på 9- og 15-åringer. Resultat: Gjennom ...
    • Løft til selvbestemmelse 

      Nymoen, Line Cathrine; Sæter, Marte (Bachelor thesis, 2012)
      Hensikten med vår bacheloroppgave var å finne ut om vi kunne bruke LØFT-metoden og SDT-teorien for å få unge i aldersgruppen 12-18 år til å bli mer interessert til å ivareta egen tannhelse. Vi har igjennom litteraturstudier ...
    • Påvirker kroppsøvingsfaget forholdet 9.klassinger har til fysisk aktivitet ellers i hverdagen? 

      Høiby, Lars Henning (Bachelor thesis, 2012)
      Innledning: Denne oppgaven tar for om kroppsøvingsfaget påvirker forholdet 9.klassinger har til kroppsøvingsfaget generelt. Problemstilling: Påvirker kroppsøvingsfaget forholdet 9.klassinger har til fysisk aktivitet ...