Holdninger til kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132794Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstilling:
Min hovedproblemstilling: «Hvilke holdninger har ungdomsskoleelever til kroppsøvingsfaget?».
Teori:
Jeg tar for meg teorien rundt holdninger i kroppsøving, og emnene faget inneholder i forhold til læreplanen. I tillegg ser jeg på de sosiale ulikhetene i forhold til kroppsøving og fysisk aktivitet.
Metode:
Jeg har valgt å benytte metodetriangulering for å få et bedre syn på min problemstilling. Jeg benyttet kvantitativ metode og kvalitativ metode, spørreundersøkelse og observasjoner.
Resultat:
Her framstilles resultatet over hva slags holdninger elevene har til kroppsøvingsfaget i diagrammer. Resultater fra de sosiale ulikhetene framstilles også i tabeller og diagrammer.
Diskusjon:
Her diskuterer jeg resultatet som er framstilt i resultatkapittelet, og dette i forhold til teorikapittelet.
Konklusjon:
Konklusjonen på problemstillingen er at elevenes holdninger til kroppsøving er veldig bra. Ungdomsskoleelevene liker kroppsøvingsfaget og synes det er moro. Det er varierende hvor godt de ulike emnene i kroppsøvingsfaget kommer ut, men friluftsliv er emnet som kommer best ut, og svømming dårligst. Jeg har også funnet ut og kan konkludere med at de sosiale ulikhetene spiller en veldig viktig rolle for elevers holdninger til kroppsøving. Holdningene til kroppsøvingsfaget er mye bedre når elevene har aktive foreldre.
Beskrivelse
Bachelor i faglærerutdanningen kroppsøving og idrettsfag, 2012.