• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkludering og ekskludering i kroppsøvingsfaget

Kalstad, Mari
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Kalstad.pdf (696.0Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132796
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag [95]
Sammendrag
Hovedproblemstilling: Hvilke konsekvenser får inkludering og/eller ekskludering for elevene med tanke på kroppsøvingslærernes handlinger og metoder? I lys av dette kommer tiltak som kroppsøvingslærerne gjør for at elevene skal føle seg inkludert i kroppsøvingsfaget. Og finnes det noen sammenheng mellom temaet og frafallsproblematikken i den videregående skole.

Teori: Den teoretiske rammen for dette prosjektet er Jan Ove Tangens sosiologiske perspektiver på hvilke mekanismer som fører til eksklusjon og inklusjon i idretten. Disse perspektivene er oversatt fra idrett til kroppsøving som felt og fungerer som bakteppe for hele prosjektet.

Metode: Det ble brukt en kvalitativ metode ved forskningen, der det ble intervjuet tre kroppsøvingslærere ved samme videregående skole. Samtlige var i aldersgruppen 40-50 år, med en del jobberfaring.

Resultater og diskusjon: Resultatene viser at konsekvensene for inklusjon og eksklusjon kan skyldes mange ulike mekanismer som gjenspeiles i det sosiale systemet og som kan være sammensatt av ulike binære koder.

Avslutning/konklusjon: Kroppsøvingsfaget kan sees i sammenheng med Tangens forståelse for det sosiale systemet. Konsekvensene for kroppsøvingslærernes handlinger skyldes ikke direkte eksklusjon i faget, men de kan bidra til å fremme inklusjonen hos elevene og dermed unngå frafall.
Beskrivelse
Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2012

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit