Påvirker kroppsøvingsfaget forholdet 9.klassinger har til fysisk aktivitet ellers i hverdagen?
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132778Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innledning: Denne oppgaven tar for om kroppsøvingsfaget påvirker forholdet 9.klassinger har til kroppsøvingsfaget generelt.
Problemstilling: Påvirker kroppsøvingsfaget forholdet 9.klassinger har til fysisk aktivitet generelt, og hvordan får vi elevene positive til faget?
Teori: I teoridelen tar jeg for meg fagstoff som jeg har knyttet opp mot min problemstilling og mitt problemområde. Hvilke positive sider har vi ved kroppsøving, hvilke anbefalinger finnes det, hva viser andre studier?
Metode: Jeg har valgt å bruke spørreundersøkelse med lukkede spørsmål hvor elevgruppen har fylt ut selv. 87 elever i 9.klasse har gitt sine svar som har blitt brukt i resultatmatrisen.
Resultater og konklusjon: Nesten 80 % av de spurte elevene sier at kroppsøvingsfaget gjør at de bedriver mer fysisk aktivitet. Elevene etterspør mer spennende/interessante øvelser i kroppsøving, samt at kroppsøvingslæreren kan være flinkere til å motivere. Guttene sier de er mer positive til kroppsøvingsfaget enn hva jentene er.
Beskrivelse
Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2012