Leirskolen som påvirkning til friluftslivsundervisning i grunnskolen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132786Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstilling:
I hvilken grad påvirker leirskoleopphold lærernes egen friluftlivsundervisning i egen skole?
Teori:
Teorien presenterer leirskolen og hvordan friluftsliv hører hjemme i grunnskolen gjennom gjeldende læreplan og som mulighet til tverrfaglig undervisning. I tillegg knyttes Bandura sin sosiale læringsteori opp mot observasjon av friluftsliv på leirskolen.
Metode:
Metoden som er brukt er kvalitativt intervju av tre lærere som har erfaring med leirskoleopphold med klasser.
Resultater:
Resultatene som framkom gjennom undersøkelsene, viser at leirskoleoppholdet påvirker lærernes egen friluftlivsundervisning i en liten grad. Det fører ikke til mer bruk av friluftsliv i skolehverdagen, men til inspirasjon og bekreftelse av viktigheten av friluftsliv i skolen.
Beskrivelse
Bachelor faglærer i kroppsøving og
idrettsfag, 2012