Tilpasset opplæring i kroppsøving i videregående skole
Abstract
Denne oppgaven tar for seg begrepet tilpasset opplæring. Problemstilling lyder som følger: ”Hvordan ivaretas tilpasset opplæring i kroppsøving på en utvalgt videregående skole og hvordan tilrettlegger lærerne kroppsøvingstimene?”
I kapittel 3 belyser jeg temaet tilpasset opplæring ved å henvise til relevant litteratur. Jeg har sett på hva tilpasset opplæring er, hvorfor det er så viktig å tilpasse, og hvordan vi kan tilpasse.
For å få svar på problemstillingen benyttet jeg meg av kvalitativ metode. Jeg gjennomførte kvalitative intervjuer med tre kroppsøvingslærere i videregående skole. Resultatene av undersøkelsen viser at kroppsøvingslærerne ser på tilpasset opplæring som en utfordring. Det er også veldig varierende for hvordan lærerne tilrettelegger undervisningen i tråd med elevenes forutsetninger, men flertallet velger å differensiere innhold og læringsaktiviteter, for at elevene skal få et størst mulig utbytte av timen.
Description
Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag