dc.contributor.author | Kalstad, Mari | |
dc.date.accessioned | 2012-06-26T08:03:59Z | |
dc.date.available | 2012-06-26T08:03:59Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132796 | |
dc.description | Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Hovedproblemstilling: Hvilke konsekvenser får inkludering og/eller ekskludering for elevene med tanke på kroppsøvingslærernes handlinger og metoder? I lys av dette kommer tiltak som kroppsøvingslærerne gjør for at elevene skal føle seg inkludert i kroppsøvingsfaget. Og finnes det noen sammenheng mellom temaet og frafallsproblematikken i den videregående skole.
Teori: Den teoretiske rammen for dette prosjektet er Jan Ove Tangens sosiologiske perspektiver på hvilke mekanismer som fører til eksklusjon og inklusjon i idretten. Disse perspektivene er oversatt fra idrett til kroppsøving som felt og fungerer som bakteppe for hele prosjektet.
Metode: Det ble brukt en kvalitativ metode ved forskningen, der det ble intervjuet tre kroppsøvingslærere ved samme videregående skole. Samtlige var i aldersgruppen 40-50 år, med en del jobberfaring.
Resultater og diskusjon: Resultatene viser at konsekvensene for inklusjon og eksklusjon kan skyldes mange ulike mekanismer som gjenspeiles i det sosiale systemet og som kan være sammensatt av ulike binære koder.
Avslutning/konklusjon: Kroppsøvingsfaget kan sees i sammenheng med Tangens forståelse for det sosiale systemet. Konsekvensene for kroppsøvingslærernes handlinger skyldes ikke direkte eksklusjon i faget, men de kan bidra til å fremme inklusjonen hos elevene og dermed unngå frafall. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | kroppsøving | no_NO |
dc.subject | ungdommer | no_NO |
dc.subject | videregående skole | no_NO |
dc.subject | elever | no_NO |
dc.subject | gym | no_NO |
dc.subject | lærere | no_NO |
dc.subject | inkludering | no_NO |
dc.subject | ekskludering | no_NO |
dc.subject | idrett | no_NO |
dc.subject | konsekvenser | no_NO |
dc.subject | sosialisering | no_NO |
dc.title | Inkludering og ekskludering i kroppsøvingsfaget | no_NO |
dc.title.alternative | Inclusion and exclusion in physical education | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 60 s. | no_NO |