• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kroppsøvingslærerens utfordringer med tanke på inkludering og aktiv deltakelse på østkanten i Oslo

Mobasheri, Siavash
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Siavash Mobasheri .pdf (1.023Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132804
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag [95]
Abstract
Oppgavens tittel: Kroppsøvingslærerens utfordringer med tanke på inkludering og aktiv deltakelse på østkanten i Oslo.

Hovedproblemstilling: Hvilke tiltak iverksetter kroppsøvingslærere på en ungdomsskole på østkanten i Oslo med tanke på inkludering og aktiv deltakelse i kroppsøvingstimer, for jenter med bakgrunn i islam, når det gjelder kultur og religion? I grunnskolen skal barn og unge få en opplæring der de føler seg inkludert og som er tilpasset deres forutsetninger og evner. I lys av dette vil tiltak som kroppsøvingslærere setter i verk for at jenter med muslimsk bakgrunn skal føle seg inkludert og delta aktiv i kroppsøvingsfagets felleskap bli diskutert. Videre skal tema om kulturforskjeller og jentenes kulturbakgrunn diskuteres.

Teori: Den teoretiske rammen for denne undersøkelsen er islam og forskrifter i islam som religion og kultur. Inkluderingsbegrepet og kjønnsdeling som organiseringsmetode vil også prege oppgaven.

Metode: Det ble brukt en kvalitativ metode ved undersøkelsen, der det ble intervjuet tre kroppsøvingslærere ved samme ungdomsskole på østkanten i Oslo. Samtlige var i aldersgruppen 30-40 år, med en del jobberfaring.

Resultater og diskusjon: Resultatene viser oss at det er ulike grunner til at jenter med muslimsk bakgrunn ofte ikke føler seg inkludert og dermed ikke deltar aktivt i kroppsøvingsfaget. Det er alt fra hjemmeforholdene til jentenes kulturelle og religiøse bakgrunn. Dette gir kroppsøvingslæreren og den enkelte skolen store utfordringer i forhold til organisatorisk og pedagogisk arbeid.
Description
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit