dc.contributor.author | Mobasheri, Siavash | |
dc.date.accessioned | 2013-07-10T13:05:23Z | |
dc.date.available | 2013-07-10T13:05:23Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132804 | |
dc.description | Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Oppgavens tittel: Kroppsøvingslærerens utfordringer med tanke på inkludering og aktiv deltakelse på østkanten i Oslo.
Hovedproblemstilling: Hvilke tiltak iverksetter kroppsøvingslærere på en ungdomsskole på østkanten i Oslo med tanke på inkludering og aktiv deltakelse i kroppsøvingstimer, for jenter med bakgrunn i islam, når det gjelder kultur og religion? I grunnskolen skal barn og unge få en opplæring der de føler seg inkludert og som er tilpasset deres forutsetninger og evner. I lys av dette vil tiltak som kroppsøvingslærere setter i verk for at jenter med muslimsk bakgrunn skal føle seg inkludert og delta aktiv i kroppsøvingsfagets felleskap bli diskutert. Videre skal tema om kulturforskjeller og jentenes kulturbakgrunn diskuteres.
Teori: Den teoretiske rammen for denne undersøkelsen er islam og forskrifter i islam som religion og kultur. Inkluderingsbegrepet og kjønnsdeling som organiseringsmetode vil også prege oppgaven.
Metode: Det ble brukt en kvalitativ metode ved undersøkelsen, der det ble intervjuet tre kroppsøvingslærere ved samme ungdomsskole på østkanten i Oslo. Samtlige var i aldersgruppen 30-40 år, med en del jobberfaring.
Resultater og diskusjon: Resultatene viser oss at det er ulike grunner til at jenter med muslimsk bakgrunn ofte ikke føler seg inkludert og dermed ikke deltar aktivt i kroppsøvingsfaget. Det er alt fra hjemmeforholdene til jentenes kulturelle og religiøse bakgrunn. Dette gir kroppsøvingslæreren og den enkelte skolen store utfordringer i forhold til organisatorisk og pedagogisk arbeid. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | kroppsøving | no_NO |
dc.subject | idrettsfag | no_NO |
dc.subject | gym | no_NO |
dc.subject | islam | no_NO |
dc.subject | muslimer | no_NO |
dc.subject | jenter | no_NO |
dc.subject | inkludering | no_NO |
dc.subject | kultur | no_NO |
dc.subject | innvandrere | no_NO |
dc.title | Kroppsøvingslærerens utfordringer med tanke på inkludering og aktiv deltakelse på østkanten i Oslo | no_NO |
dc.title.alternative | The Physical Education Teacher's Challenges in Terms of Inclusion and Active Participation on the Eastside of Oslo | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 59 | no_NO |