Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMobasheri, Siavash
dc.date.accessioned2013-07-10T13:05:23Z
dc.date.available2013-07-10T13:05:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132804
dc.descriptionBacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013no_NO
dc.description.abstractOppgavens tittel: Kroppsøvingslærerens utfordringer med tanke på inkludering og aktiv deltakelse på østkanten i Oslo. Hovedproblemstilling: Hvilke tiltak iverksetter kroppsøvingslærere på en ungdomsskole på østkanten i Oslo med tanke på inkludering og aktiv deltakelse i kroppsøvingstimer, for jenter med bakgrunn i islam, når det gjelder kultur og religion? I grunnskolen skal barn og unge få en opplæring der de føler seg inkludert og som er tilpasset deres forutsetninger og evner. I lys av dette vil tiltak som kroppsøvingslærere setter i verk for at jenter med muslimsk bakgrunn skal føle seg inkludert og delta aktiv i kroppsøvingsfagets felleskap bli diskutert. Videre skal tema om kulturforskjeller og jentenes kulturbakgrunn diskuteres. Teori: Den teoretiske rammen for denne undersøkelsen er islam og forskrifter i islam som religion og kultur. Inkluderingsbegrepet og kjønnsdeling som organiseringsmetode vil også prege oppgaven. Metode: Det ble brukt en kvalitativ metode ved undersøkelsen, der det ble intervjuet tre kroppsøvingslærere ved samme ungdomsskole på østkanten i Oslo. Samtlige var i aldersgruppen 30-40 år, med en del jobberfaring. Resultater og diskusjon: Resultatene viser oss at det er ulike grunner til at jenter med muslimsk bakgrunn ofte ikke føler seg inkludert og dermed ikke deltar aktivt i kroppsøvingsfaget. Det er alt fra hjemmeforholdene til jentenes kulturelle og religiøse bakgrunn. Dette gir kroppsøvingslæreren og den enkelte skolen store utfordringer i forhold til organisatorisk og pedagogisk arbeid.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectkroppsøvingno_NO
dc.subjectidrettsfagno_NO
dc.subjectgymno_NO
dc.subjectislamno_NO
dc.subjectmuslimerno_NO
dc.subjectjenterno_NO
dc.subjectinkluderingno_NO
dc.subjectkulturno_NO
dc.subjectinnvandrereno_NO
dc.titleKroppsøvingslærerens utfordringer med tanke på inkludering og aktiv deltakelse på østkanten i Oslono_NO
dc.title.alternativeThe Physical Education Teacher's Challenges in Terms of Inclusion and Active Participation on the Eastside of Oslono_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330no_NO
dc.source.pagenumber59no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel