Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoe, Ola Erik Heen
dc.date.accessioned2013-07-10T10:56:24Z
dc.date.available2013-07-10T10:56:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132826
dc.descriptionBacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013no_NO
dc.description.abstractForfatter: Ola Erik Heen Moe Tittel: Norsk tittel: Læringsutbytte i kroppsøving Innledning: Her tar jeg for meg hvorfor jeg skriver oppgaven, bakgrunn og problemfelt. I tillegg ser jeg på oppbygningen av oppgaven og tidligere studier som er interessante rundt samme emne. Problemstilling: Min hovedproblemstilling: «Hva er læringsutbytte i kroppsøving – og er dette i tråd med læreplanverket for kunnskapsløftet?» Teori: Jeg tar for meg teorien om læreplanarbeid, oppbygning av kunnskapsløftet, hva formålet med kroppsøvingsfaget er og de ulike hovedområder med underliggende kompetansemål. I tillegg viser jeg til legitimeringen av kroppsøvingsfaget. Metode: Jeg har valgt å benytte en kvantitativ forskningsmetode, spørreskjema, for å besvare min problemstilling. Jeg har forsket på sisteårsstudenter (VG3), studiespesialisering ved to ulike videregående skoler. Resultat: Her framstilles resultatet fra spørreundersøkelsen. Jeg viser til likheter og ulikheter i kjønn og skole i ulike stolpediagram. Diskusjon: Her diskuterer jeg resultatet som er framstilt i resultatkapittelet, og dette opp i mot teorikapittelet. Konklusjon: Læringsutbytte i kroppsøving virker å variere fra skole til skole. At store deler av elevene i undersøkelsen ikke kjenner til kompetansemålene kan være en årsak til dette. Elevene legger vekt på helse og hvordan ulik aktivitet bidrar til bedre helse som formålet med faget, men de er noe usikre på om de har noe nytte av det de lærer senere i livet. Planlegging og gjennomføring av egentrening, lagspill og fair play virker å stå sterkt, mens livredding, førstehjelp, friluftsliv og dans er mindre vektlagt. Det varierer også mye mellom skolene i undersøkelsen når det kommer til forståelsen av kroppsøvingsfaget som allmenndannende fag.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectkroppsøvingno_NO
dc.subjectidrettsfagno_NO
dc.subjectgymno_NO
dc.subjectlæringsutbytteno_NO
dc.subjectkunnskapno_NO
dc.subjectkvantitativ metodeno_NO
dc.subjectlæreplanerno_NO
dc.subjectformålno_NO
dc.titleLæringsutbytte i kroppsøvingno_NO
dc.title.alternativeLearning outcomes in physical educationno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330no_NO
dc.source.pagenumber47no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel