Det beste stykket er det du deler med andre: Inquiry i matematikkundervisning
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132882Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSammendrag
Sammendrag: Inquiry er utforskende arbeidsmåter som bygger på å spørre, undersøke, skape, diskutere og undre i interaksjon med andre. Denne arbeidsmåten har en annen innfallsvinkel på matematikkundervisning, der memorering og repetering har blitt byttet ut av nysgjerrighet og
fokus på forståelse. Resultater viser at norske skoleelever gjør det generelt dårligere i faget
matematikk kontra andre fag, noe som kan bety at undervisningspraksisen som blir utført i
dagens norske skole, kan være mangelfull. Videre kan det dras mange paralleller mellom
inquiry som arbeidsmetode og sosiokulturelle perspektiver på læring, som viktigheten av
sosial interaksjon og språk. Vygotskys nærmeste utviklingssone støtter også opp om
interaksjonen og det læringsfellesskapet som ønskes når man jobber med inquiry. Inquiry
krever mer av læreren i forhold til forberedelse, klasseledelse og veiledning, men kan til
gjengjeld gjøre elevene mer motivert for matematikk. Sist men ikke minst kan språkets rolle, den sosiale interaksjon, kreativiteten og selvstendigheten være med å understreke hver elevs unikhet, og hjelpe eleven til å bli et allmenndannet menneske. Summary: Inquiry as a working method can be described as a will to ask questions, investigate, discuss, wonder and seek understanding, by interacting with others. This is a working method that relies on curiosity and understanding rather than more traditional methods such as memorization and repetition. Results say that Norwegian pupils have lower scores in mathematics compared to other subjects. This might be an indication that today’s teaching practice is not satisfactory. Many parallels can be drawn between inquiry and sociocultural perspectives on learning, such as the importance of human interaction and language. Furthermore, Vygotsky’s proximal zone of development supports inquiry’s requirement of social interaction (and thus, language) as well as a good learning community. When using inquiry in the classroom, a lot of responsibility lies on the teacher as to preparation, guidance and leadership. In turn, this type of method can increase the students' motivation. Finally, the significance of language, social interaction, creativity and independence supports each student’s uniqueness, and therefore plays an important part in shaping norms, values and identity.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013