• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verket og verden: sosialisering via skjønnlitteratur

Ruud, Maja
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Ruud.pdf (390.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132976
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Abstract
Sammendrag: Oppgaven er forankret i pedagogikkens sosialiseringsteori og norskfagets litteraturdidaktikk, og tar for seg hvordan skjønnlitteratur kan benyttes for å stimulere elevenes evne til empati og selvinnsikt. Evne til empati og selvinnsikt er to kvaliteter grunnleggende for det norskkulturelle, humanistiske verdisettet. Dermed er dette også verdier grunnopplæringen skal ta spesifikt sikte på å stimulere hos elevene. I denne sammenhengen blir mentalisering som sosialiseringsteori interessant; en teori som tar sikte på å være orientert mot menneskets indre liv for å stimulere en forståelse hos individet for seg selv og andre. Skjønnlitteraturens mentale landskap, beskrivelsene av menneskets indre følelsesliv og tankesett, står i nær sammenheng med mentaliseringens innhold. Fortellende dikting gir et direkte innblikk nettopp i menneskets indre, mentale tilstander. Via en emosjonell reaksjon og bevisstgjøring av de innsikter det mentale landskapet presenterer kan skjønnlitteraturen på denne måten få betydning for elevenes virkelighet, og stimulere deres forståelse for andre og forståelse for seg selv.
 
Summary: Being based on both theories of socialization and literary didactics, the following thesis explores how literature can be used in order to stimulate students’ amount of empathy and introspection. Both empathy and introspection are considered central qualities in connection to the humanistic values of the Norwegian society. Thus, these qualities should also be stimulated throughout the 10 – year compulsory school. Based on this understanding, the theory of mentalization becomes significant; a psychological concept designed to stimulate an understanding for the inner, mental states of oneself and others. In this connection, the mental landscapes of literature become interesting, providing the reader with an insight into various thoughts and feelings. Through an emotional reaction and mindfulness, these insights provided by the mental landscape could become significant in connection to the students’ reality, stimulating their understanding for others and themselves.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit