Skillet mellom påførte lidelser og mestring
Abstract
Problemstilling: «Hvordan kan sykepleieren gjennom den veiledende og pedagogiske funksjon forebygge luftveisinfeksjon hos pasienter med langt kommen KOLS?». Avgrensning: Forebyggingen av luftveisinfeksjoner er en svært krevende jobb og derfor har jeg valgt å ta for meg hvordan man gjennom veiledning kan bidra til å forebygge fenomenet, og dermed også styrke individets mestringskompetanse. Derfor har jeg valgt å ta utgangspunkt i Joyce Travelbees sykepleieteori som har rot i et eksistensialistisk menneskesyn, og som fremhever viktigheten av en mellommenneskelig dimensjon (Kirkevold, 1992). Florence Nightingale er med for å belyse viktige holdepunkter i smitteforebyggingen. Oppgaven er begrenset etter temaet til å ta for seg pasienter med langt kommen KOLS som er innlagt på sykehus. Jeg har valgt å ta for meg sykepleierens veiledende og pedagogiske funksjon. Problemstillingen er presisert til å forhindre nosokomiale luftveisinfeksjoner hos pasienter med langt kommen KOLS, samtidig er det lagt vekt på da å forebygge pneumoni som følge av nosokomial luftveisinfeksjon. Forebyggingen skal skje gjennom at sykepleieren bruker sin pedagogiske og veiledende funksjon opp mot både pasient, pårørende og kolleger.
Description
Bachelor i sykepleie, 2012