• Ekstern og intern vurdering i skolesystemet i Nederland. Et komparativt perspektiv. 

      Sjøbakken, Ola Johan (2001; 5, Research report, 2001)
      Norsk: Denne rapporten er en studie av vurderingssystemet i Nederland i et komparativt perspektiv. Målet med dette arbeidet var å formidle erfaringene fra en studietur i regi av Statens utdanningskontor i Hedmark. Hensikten ...
    • «Friluftsliv» and teaching methods : classroom management and relational thinking 

      Haslestad, Karl-August (Notat, Working paper, 2005)
      English: Quite often «friluftsliv» is suggested as one out of many other possible ecological activities and working methods in the field of outdoor education. In this very short abstract from an article written as part ...
    • «Det går an å lage ganske mye morsomt ut av læring» 

      Zachrisen, Berit (18;2003, Research report, 2003)
      Rapporten presenterer en evaluering av Puggandplay, gjennomført på oppdrag fra Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning våren 2003. Puggandplay er tenkt som et lærings- og leksehjelpprogram i fagene matematikk, ...
    • Kartlegging av digital kompetanse i ungdomsskolen : arbeidsrapport 1: Ajer 

      Faugli, Bjørn; Hope, Rafael; Mølster, Terje; Wikan, Gerd (Notat, Working paper, 2008)
      Norsk: Dette er en arbeidsrapport fra første fase i forskningsprosjektet Bruk av digitale verktøy – eleven som aktiv kunnskapsprodusent. Målsettingen med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale ...
    • Kartlegging av digital kompetanse i ungdomsskolen : arbeidsrapport 1: Åretta 

      Faugli, Bjørn; Hope, Rafael; Mølster, Terje; Wikan, Gerd (Notat, Working paper, 2008)
      Norsk: Dette er en arbeidsrapport fra første fase i forskningsprosjektet Bruk av digitale verktøy – eleven som aktiv kunnskapsprodusent. Målsettingen med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale ...
    • Konfeksjon eller skreddersøm? : Et studium i voksenpedagogikk 

      Sjøbakken, Ola Johan (Høgskolen i Hedmark - Rapport;11/2000, Research report, 2000)
      Norsk: Denne rapporten er en studie i voksenpedagogiske problemstillinger nasjonalt og spesielt i Hedmark og Oppland. Målet med dette arbeidet var å vurdere grunnlaget for et voksenpedagogisk studium ved Høgskolen i Hedmark. ...
    • Minoritetselever i grunnskolen : analyse av ressursbehovet til særskilt norsk- og morsmålsopplæring 

      Aasen, Joar; Mønness, Erik Neslein (Rapport;8, Research report, 1999)
      Norsk: Studien er utført som et oppdrag for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Den er et forarbeid til St meld nr 25 1998-1999 Morsmålsopplæring i grunnskolen. Objektet for studien er grunnskolens tilbud til ...
    • NBLE (Net Based Learning Environment) 

      Faugli, Bjørn (23;2003, Research report, 2003)
      Denne rapporten beskriver og presenterer resultater fra forsknings og utviklingsprosjektet PedTek (Pedagogikk og Teknologi). Prosjektet ble startet i 1997 og Det Kongelige Kirke, undervisnings og Forskningsdepartement ...
    • Nytilsatt ved Høgskolen i Hedmark : hva gjør vi nå? 

      Berg, Marit; Klein, Alexandra; Myromslien, Frøydis D.; Mytting, Tuva Sandsdalen; Stensvehagen, Marianne Torp (Informasjonsrapport, Working paper, 2009)
      Norsk: På bakgrunn av en felles oppfattelse av at Høgskolen i Hedmark mangler et godt system til å sikre opplæring, veiledning og oppfølging av nytilsatte – med spesielt fokus på det pedagogiske området – har vi undersøkt ...
    • Problembasert læring (PBL) i lærerutdanningen: Et år med kasusbasert undervisning i pedagogikk - bakgrunn og erfaringer 

      Nes, Kari; Strømstad, Marit (Notat;01/1999, Working paper, 1999)
      Norsk: Rapporten gir først en kort begrunnelse for å arbeide ut fra situasjons- eller problembeskrivelser («case») i pedagogikkundervisningen i lærerutdanningen. Begrunnelsen er basert på teori og forfatternes egne erfaringer. ...
    • Vurdering av forsøks- og utviklingsarbeid 

      Sjøbakken, Ola Johan (6;2002, Research report, 2002)
      Denne rapporten presenterer en vurdering av et pågående forsøks- og utviklingsarbeid ved ”nye Nes ungdomsskole”. Hensikten med rapporten er å formidle noen resultater av vurderingsarbeidet og veiledningsdialogen i ...