Utfordringer og erfaringer knyttet til leseforståelse hos barn med autismespekterforstyrrelser
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/220811Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om leseforståelse hos barn med autismespekterforstyrrelser
(ASF). ASF er en biologisk betinget gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som gir utslag
i omfattende forståelsesvansker. I mitt virke som spesialpedagog har jeg medvirket til
utvikling av et spesielt tilrettelagt undervisningsopplegg for elever med ASF. Dette
undervisningsopplegget heter LIMM, og har som hensikt å utvikle leseforståelse.
Problemstillingen i oppgaven er ”Hvilke utfordringer møter pedagoger i arbeidet
med leseforståelse hos elever med ASF?” For å undersøke formulerte jeg to
forskningsspørsmål:
• Hvilke erfaringer har pedagoger med bruk av LIMM i undervisningen?
• Kan bedret leseforståelse føre til bedre livskvalitet?
I teoridelen beskriver jeg hvilke kognitive funksjoner som er svekket hos elever med ASF,
og hvordan disse antas å påvirke leseforståelsen. Teorigrunnlaget jeg har valgt beskriver i
hovedsak fire forklaringsmodeller for vanskene:
Svikt i eksekutive funksjoner, hvilket fører til redusert evne til planlegging og organisering.
Svikt i evne til mentalisering, hvilket fører til redusert evne til å skjønne egne og andres
tanker, følelser og intensjoner.
Svikt i sentral koherens, hvilket fører til redusert evne til å skjønne sammenhenger.
Perseptuelle vansker, hvilket fører til en annerledes oppfattelse av omgivelsene, som igjen
fører til omfattende behov for tilrettelegging. Alle disse forklaringsmodellene påvirker
elevens læreforutsetninger i stor grad. Elever med ASF har derfor stort behov for
tilrettelegging av undervisningen. Strukturert og visuelt tilrettelagt undervisning ser ut til å
være effektivt i undervisning av barn med ASF.
LIMM er utgangspunkt for forskningsdelen i oppgaven, hvor jeg spør om utfordringer
knyttet til leseforståelse og erfaringer med bruk av LIMM.
Jeg har valgt en fenomenologisk tilnærming til forskningsdelen. Dette fordi jeg ønsker å
belyse et fenomen, og undersøke hvordan mine informanter opplever utfordringer og
erfaringer i undervisning av elever med ASF. Jeg gjennomførte et semistrukturert intervju
med fire informanter på tre forskjellige skoler. Datamaterialet ble analysert og organisert i
kategoriene som fikk navnene utfordringer og erfaringer. I løpet av analysefasen
utkrystalliserte temaet livskvalitet seg, og ble en egen kategori.