Tanker i et fellesskap. Kritisk tenkning gjennom filosofi som metode i skolen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2357906Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevene og lærlingenes evne
til kritisk tenkning. Dette har den filosofiske samtale i skolen også fokus på. Filosofi som
metode i skolen har hatt innflytelse på lærere og skoler flere steder i landet gjennom kurs og
bøker fra ulike forfattere. Denne oppgaven undersøker hva filosofi som metode i skolen kan
være og hvordan den knyttes til elevenes evne til kritisk tenkning. Temaet er knyttet til
religion, livssyn og etikk-pensum, men oppgaven vil ta for seg filosofi som metode i alle fag.
Oppgaven er forankret i internasjonale og nasjonale tilnærminger til filosofi som metode og
skolens styringsdokumenter med vekt på kritisk tenkning. I tillegg vil det bli presentert noen
kritiske perspektiver på filosofi og kritisk tenkning i skolen. English:
According to the Norwegian Schools Education Act, the pupils and apprentices are supposed
to learn to think critically. This kind of thinking skills can also be found as a goal within the
tradition Philosophy for Children. This tradition has been influential for teachers and schools
in Norway, because of the many books and courses held about Philosophy with Children. The
following thesis will explore the connection between a philosophical conversation and the
ability to think critically. This thesis is based on both international and national approaches to
philosophy as a method in the classroom, even though the main focus will be Norwegian
schools. The schools policy documents will also play an important roll when studying critical
thinking in context with students. In addition to this, some critical perspectives towards
philosophy and critical thinking in the classroom will be presented.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.