• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et dydsetisk perspektiv på skolens moralopplæring.

Røtvold, Hanna Emilie
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Roetvold.pdf (314.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2364938
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Abstract
Norsk:

Denne bacheloroppgaven handler om på hvilken måte et dydsetisk perspektiv på skolens

moralopplæring kan bidra til å fremme elevenes moralske karakterdannelse gjennom

etikkundervisning. Bakgrunn for valg av tema er å finne i formålsparagrafen og den

generelle delen av læreplanen. I møte med disse dokumentene har jeg sett at dydsetikk er en

etisk modell som fanger opp flere sider ved skolens moralopplæring og som dermed kan

bidra til å nå sentrale mål for den moralske dannelsen. For å svare på hvordan dette kan

fremmes i etikkundervisning tar jeg utgangspunkt i teori om barn og unges moralske

utvikling. Spesielt evnen til empati blir trukket fram her som sentralt for beredskap til og

motivasjon for å handle moralsk. Til slutt drøftes narrativ etikk som en aktuell metode for å

fremme elevenes moralske karakterdannelse.
 
English:

This Bachelor thesis shows how a virtue ethical perspective on school's moral education

can contribute to promote students moral character building through use of ethical teaching.

The reason I chose this theme can be found in the mission statement of the Education Act

and the general part of the curriculum. While working with these documents I found that

virtue ethics is an ethical model that contains several aspects of the school's moral

education, and therefore can contribute to reach main goals for the moral character

building. To be able to answer how this can be promoted in the ethical school teaching I am

basing it on theory on children and youth's moral development. Especially the ability to

empathize is used here as essential for preparation and motivation to act morally. At the

end, I discuss narrative ethics as a plausible method to promote students' moral character

building.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit